مهین فرهادی‌زاد در گفتگو با خبرگزاری برنا:

حمایت وزیر ورزش باعث حضور بانوان در ورزشگاه شد/ شرایط کسب سهمیه نسبت به گذشته سخت‌تر شده است/ با همه نابرابری‌ها در میادین جهانی بانوان ما روی سکو می‌روند

۱۳۹۸/۰۸/۱۷ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۲۰۸۲۳
حمایت وزیر ورزش باعث حضور بانوان در ورزشگاه شد/ شرایط کسب سهمیه نسبت به گذشته سخت‌تر شده است/ با همه نابرابری‌ها در میادین جهانی بانوان ما روی سکو می‌روند
معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: وقتی صحنه‌ها زیاد می‌شوند و فرصت‌ها افزایش پیدا می‌کنند باورهای مسئولین ما به توانمندی زنان نمود پیدا می‌کند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بدون شک یکی از حوزه‌های ورزش کشور که در چند سال اخیر روی ریل موفقیت قرار داشته حوزه ورزش بانوان است که ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف موفق شدند در میادین بین‌المللی افتخارآفرینی کنند و به مدال‌های خوش‌رنگی برسند.

مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه امور بانوان وزارت ورزش و جوانان، با حضور در خبرگزاری برنا درخصوص وضعیت و شرایط ورزش بانوان و موفقیت‌های کسب شده صحبت کرد.

وضعیت حال حاضر ورزش بانوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در این بخش در مقایسه با گذشته چقدر توانستیم به رشد و پیشرفت برسیم؟

در حال حاضر ما در استان‌های مختلف کشور فعالیت بانوان‌مان را در حوزه‌های مختلف داریم. حوزه ورزش همگانی، قهرمانی، فعالیت‌های تفریحی، اوقات فراغت و در بخش‌های مختلفی که زنان ما می‌توانند در واقع فعالیت‌های ورزشی خودشان را داشته باشند، بنابراین در زمینه‌های مختلف حضور دارند چه فضای شرکت در جلساتی که مربوط به فعالیت‌های ورزشی می‌شود چه حضور در جلساتی که مربوط به تصمیم‌گیری درخصوص فضاهای ورزشی و عمرانی است و چه سایر بخش‌هایی که در نهایت فضای ورزش زنان را تسهیل کنند.

برای مثال ورزش همگانی برنامه‌های متعددی را دارد. یک بخش از برنامه‌های همگانی ما از ناحیه معاونت فرهنگی وزرش همگانی است که خانم‌های ما به عنوان مسئولین ورزش بانوان آن بخش‌هایی که باید بخش خانم‌ها را حمایت کنند دقیقا پیگیری می‌کنند و تلاش خودشان را در آن بخش دارند. در بخش قهرمانی هم از سوی معاونت قهرمانی و فدراسیون‌های ورزشی و هیات‌های مختلفی که در استان‌ها هستند فعالیت‌های مختلف قهرمانی از سوی بانوان ما و گروه‌های مختلف بانوان در  هیئت‌های مختلف حمایت می‌شود. یک بخشی را هم معاونت بانوان دارد و آن بخشی است که در حوزه ‌فعالیت‌های ‌طرح‌های ملی است که زمینه جذب بیشتر بانوان را با این طرح‌های ملی بیشتر فراهم می‌کنیم که خانم‌های ما در واقع تمام تلاش‌شان این است که بتوانند طرح‌های ملی را با حضور حداکثری بانوان فعال کنند.

یک‌سری از طرح‌های ما برای حوزه روستاست. شاید قوی‌ترین طرح در حوزه روستاها که در خانه‌های روستایی انجام می‌شود طرح سنجش ساختار قامتی است طرحی است که خانم‌های ما به دلیل فعالیت‌های روزمره‌ای که به فراخور فعالیت‌هایی که در هر یک از بخش‌ها و روستاها انجام می‌شود ناهنجاری‌هایی که ناشی از ضعف عضلات است را به آن مبتلا می‌شوند که اینها قابل رفع است. هرچقدر سن پائین‌تر باشد رفع این ضعف عضلانی راحت‌تر انجام می‌شود. طرح بزرگی است که در حال حاضر معاونت ورزش بانوان این طرح را انجام می‌دهد اما یک کار عظیمی را که ما جدیدا شروع کردیم بحث آموزش‌ خانم‌ها در حوزه‌های مختلف است. مسئولین ورزش بانوان، کارشناسان استانی، کارشناسان مستقر در فدراسیون‌های ورزشی و مربیان تیم‌های ملی و حوزه داوران‌مان که تقسیم‌بندی شدند با گروه‌های مختلف آموزشی هماهنگ می‌شوند. در این‌خصوص با آکادمی المپیک هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.

حضور+فرهادی+زاد+«+معاون+توسعه+ورزش+بانوان+وزارت+ورزش+»

همچنین ما در خصوص مجهز کردن تیم‌های ورزشی بانوان به مربیان بانو تلاش خودمان را می‌کنیم، به این دلیل که علاوه بر اینکه این حق آنها است که بتوانند از موهبت وجود ورزشکاران زن بهره‌مند شوند و تلاش کنند برای بخش  خودمان و امتیاز حضور در کنار تیم‌های بانوان را خود بانوان داشته باشند و هم یک نکته خیلی اساسی که گاهی مغفول باقی می‌ماند این است که ورزشکاران  زن ما مثل همه جای دنیا نیاز دارند که در تمامی حوزه‌ها چه بخش فنی و چه بخش روحی روانی دقیقا انقدر نزدیک شوند به مربی‌شان که بتوانند از تمام توانمندی‌های مربی در جهت ارتقا خودشان استفاده کنند. در همه استان‌های ما مربیان خانم‌ها هستند تمام تیم‌های ما، باشگاه‌ و کلاس‌های ما و مربیان ما خانم‌هایی هستند که دارند تلاش می‌کنند. البته رشته‌های جدیدی را داریم که ما در بخش‌های تئوری باید از توانمندی‌های مربیان مرد بتوانیم استفاده کنیم و ما در تلاشیم که تمامی این صحنه‌ها را از توانمندی خانم‌ها بتوانیم استفاده کنیم و خانم‌ها بتوانند در این شرایط قرار بگیرند.

در چند سال گذشته در بخش بانوان در رشته‌های مختلف رکوردشکنی، افتخارآفرینی و اتفاقات خیلی خوبی افتاد، به نظر شما این خودباوری در بانوان چطور ایجاد شد؟

وقتی صحنه‌ها زیاد می‌شوند و فرصت‌ها افزایش پیدا می‌کنند باورهای مسئولین ما به توانمندی زنان نمود پیدا می‌کند، گفته می‌شود، اظهار می‌شود، رسانه‌ها کمک می‌کنند. اینکه دختران عزیز ما نشان داده‌ می‌شوند و توانمندی‌های آنان که واقعا رقابت‌های یکسانی هم بین ورزشکاران ما و ورزشکاران دنیا وجود ندارد برای اینکه دختران ما با توجه به ملاحظات فرهنگی و باورهای دینی که دارند دقیقا در شرایط آنها قرار ندارند و با اعتقاد و پوشش‌های اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی و صحنه‌های جهانی حضور پیدا می‌کنند و با همه نابرابری‌هایی که در رقابت‌ها برای آنها وجود دارد روی سکوها قرار می‌گیرند. اگر ما فرصت‌های آنها را، فرصت‌های بیشتری کنیم این فرصت‌ها از حضور زنان ما در صحنه‌های ورزش یعنی از تعداد سالن‌های ورزشی که در اختیار آنها قرار داده می‌شود، امکانات و تجهیزات ورزشی که در اختیار  آنها قرار داده می‌شود،  باورهای صحیحی که به آنها داده می‌شود، نیروهای فنی و متخصصی که در بخش داوری و مربیگری برای خانم‌ها قرار داده می‌شود، جذب بیشتر دختران ما در صحنه‌های ورزش بالاخره هر چقدر تعداد ورزشکاران حوزه همگانی ما وسیع‌تر شود و بیشتر شود رسیدن به قله آسان‌تر خواهد بود بنابراین این خودباوری و نشان دادن توانمندی‌های آنها این فرصت را به آنها می‌دهد که فضا ایجاد شود. می‌خواهم اشاره کنم به مسابقات بازی‌های آسیایی سئول که تیراندازی و تکواندو برای اولین بار مدال گرفتند. وقتی مسئولین و ورزشکاران برگشتند ایران تعداد بسیار زیادی از دختران جوان ما علاقه‌مند بودند که ثبت نام کنند در این دو رشته  پس نشان می‌دهد اگر صحنه‌های کرسی‌های قهرمانی برای دختران ما میسر شود بسیاری از دختران ما می توانند به آن صحنه وارد شوند. حالا آن صحنه در چه صورت میسر می‌شود؟ زمانی که صحنه‌های همگانی برای دختران ما فرصت های بیشتری  را فراهم کند که زمینه ارتقا برای آنها ایجاد شود بنابراین با برند شدن و الگو شدن ورزشکاران تعداد بسیاری از دختران ما به این صحنه‌ها وارد می‌شوند.

نظر شما درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه چیست و چقدر این مسئله در جامعه تاثیرگذار است.

من ابتدا تشکر می‌کنم از آقای سلطانی‌فر که فضای آماده‌سازی امکانات و در واقع تسهیلات لازم برای سالن‌ها و میادین ورزشی را برای حضور زنان برای اینکه یک فضای امن و مطمئن برای خانواده‌ها وجود داشته باشد که بانوان و دختران عزیز ما بتوانند با شرایطی که ایجاد شد وارد سالن‌ها شوند و این امکان را مقام عالی وزارت مهیا کرد و مسئولیتش را پذیرفتند. اما غیر از وزارت ورزش نهادها و ارگان‌های دیگر هم کمک کردند و پای کار آمدند و در واقع همه دست به دست هم دادند از نیروی انتظامی و فضای امنیت و بخش‌های مختلف و فضایی را ایجاد کردند که در  مسابقه ملی بتوانند خانم‌ها هم در واقع بنشینند و مسابقه عزیزانشان را ببینند که این مهم میسر شد و دختران ما هم توانستند بیایند انرژی‌های کافی را به آن فضا بدهند و با آرامش از آن میدان خارج شوند و امیدوارم این برنامه با توجه به شرایطی که مهیا شده و امکاناتی که به وجود آمده و مبادی ورودی و خروجی که برای خانم‌ها  مشخص شده و تسهیلات رفاهی که برای آنها ایجاد شد و دقیقا همه اینها میسر بود برای اینکه دختران و زنان جوان ما با آرامش وارد میدان ورزشی شوند و با آرامش هم از آنجا خارج شوند و این مسیر بتواند قوت بگیرد و فضای  حضور  زنان ما در مسابقات ملی انشالله تکرار شود.

257

در سال منتهی به المپیک هستیم با توجه به اینکه سه ورزشکار خانم‌ هم موفق به کسب سهمیه شدند در تیراندازی، نظرتان درمورد وضعیت بانوان و شرایط برای ادامه کار و پیش‌بینی خودتان؟

در حال حاضر سه ملی پوش خانم ما موفق شدند سهمیه المپیک را کسب کنند. در این زمینه اظهار امیدواری می‌کنم که ان‌شاءالله دختران بیشتری و زنان بیشتری بتوانند سهمیه المپیک بگیرند و در المپیک 2020 تعداد جوانان بیشتری داشته باشیم. اما یک نکته را باید فراموش نکنیم که شرایط سهمیه گرفتن در این دوره با دوره گذشته کاملا متفاوت است اگر دوره گذشته ما 9 نفر از دخترانمان از خانم‌ها توانستند سهمیه بگیرند در  بازی‌های  المپیک امسال  به این دلیل بود که در واقع شرایط  سهمیه گرفتن خیلی راحت‌تر بود و با گرفتن مدال یا رتبه‌هایی که می‌گذاشتند دقیقا سهمیه ورودی را می‌گرفتند اما الان بحث رنکینگ است تعداد مسابقاتی که ورزشکاران در آن شرکت می‌کنند، امتیازاتی که بدست می‌آورند، شرایط واقعا سخت شده نه برای ما برای همه کشورها اما به هر ترتیب سنگین شده با تمام شرایطی که به هر ترتیب وجود دارد و فدراسیون‌ها با تمام مشکلات و مسائلی که دارند اما امکاناتی که بالاخره هم کمیته ملی المپیک و هم وزارت ورزش و هم خود فدراسیون‌ها تلاش می‌کنند و مهیا می‌کنند و امیدوارم این سهمیه‌ها به گونه‌ای شود که دختران ما بتوانند با تعداد بیشتر در بازی‌های 2020 انشالله شرکت کنند و دعا می‌کنیم روی سکو  هم قرار بگیرند.

دختران فوتسالیست مدت‌هاست گله‌مند هستند از بحث پرداخت پاداش‌شان، شما چقدر این موضوع را پیگیری کردید؟

من جلسه‌ای را با تاج داشتم و ایشان هم علاقه‌‌مند هستند به اینکه پاداش‌های بچه‌ها را بدهند و حتی زمانی را هم معین کردند احتمالا مشکلات مالی نتوانسته این فضا را ایجاد کند اما من الان می‌خواهم از این تریبون استفاده کنم و به فدراسیون فوتبال و تاج عرض کنم که واقعا دختران ما پاداششان آنقدر زیاد نیست واقعا همین‌ها انگیزه‌هایی است برای اینکه این بچه‌ها بتوانند در مراحل بالاتر و صحنه‌های بزرگ‌تر حضور پیدا کنند و در واقع ما حرفمان دو تا نشود. بچه‌ها آمدند و بحث‌شان را کردند و امیدوارم فدراسیون زودتر پاداش بچه‌ها را بدهد و بچه‌های ما بتوانند با دلگرمی بیشتری در  صحنه‌های بیشتر حضور پیدا کنند و  موفق بیرون بیایند.

تیم 3 به 3 بسکتبال‌مان برای اولین بار مدال  جهانی گرفت. نظرتان در این خصوص و اینکه چقدر امیدوار هستید ما در بسکتبال بانوان به رشدی که مد نظرمان است برسیم؟

با توجه به اینکه بسکتبال ما سال‌ها  به دلیل آن مشکلاتی که برای حجاب آنها و پوشش اسلامی در  صحنه‌ها و رقابت‌ها وجود داشت واقعا جای خوشحالی داشت. حدود 1 سال است که این فضا به وجود آمده و من جا دارد تشکر کنم از فدراسیون بسکتبال و همکاران عزیز خودم در بخش بانوان و دختران عزیز ما که با تمام تلاششان نشان دادند که اگر فرصت به آنها بدهند می‌توانند این پله‌ها را چندتا یکی بالا بروند و الان واقعا رتبه‌ای را که بچه‌های ما به دست آوردند در مسابقات 3 به 3 یک رتبه بی‌نظیر است و امیدوارم بچه‌های ما بتوانند سهمیه بگیرند. واقعا امیدوارم و دعا می‌کنیم که این شرایط برایشان مهیا شود.

سخن پایانی

تمام مدیران که اکثریت از برادران عزیز من هستند در جلساتشان، در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌هایشان، باید فضای ورود زن‌ها و تقویت فعالیت‌های ورزش زنان را گوشزد کنند به دلیل اینکه فعالیت و حرکت نیاز زندگی همه انسان‌ها است. به ویژه برای خانم‌ها که محور اصلی خانواده هستند و آنها می‌‌توانند در سلامت خانواده دقیقا نقش آفرین باشند و حضور آنها باعث می‌شود در ایجاد سواد حرکتی برای بچه‌ها قبل از سن 11 سال کاملا موثر واقع شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز