بیژن حیدری در گفتگو با خبرگزاری برنا:

جراحی و قضاوت تداخلی با یکدیگر ندارند/ به من می‌گویند ژن داوری دارم/ برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ ناامید نیستم

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۹۵۹۴۰۸
جراحی و قضاوت تداخلی با یکدیگر ندارند/ به من می‌گویند ژن داوری دارم/ برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ ناامید نیستم
داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: برای حضور در جام جهانی 2022 ناامید نیستم و سعی می‌کنم تا زمانی که در عرصه داوری هستم بهترین قضاوت‌ها را انجام دهم و افتخار ایران در مسابقات آسیایی و جهانی باشم و هدف و تلاش من قضاوت فینال جام جهانی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان؛ در سال 94 بود که بیژن و پیام حیدری، دو داور همدانی به عنوان داوران بین‌المللی فوتبال کشورمان به فیفا معرفی شدند و برای اولین در فوتبال استان دو داور به عنوان داور بین‌المللی از سوی فیفا معرفی شدند.

بیژن حیدری داور فوتبال ایران که دکترای ارتوپدی را نیز در کارنامه دارد یکی از داوران تحصیل کرده فوتبال ایران محسوب می‌شود که عشق به فوتبال او را به پوشیدن پیراهن قضاوت ترغیب کرد.

حیدری در این چند فصل گذشته با عملکرد خوبش نگاه‌ها را معطوف خود ساخته به طوری که در هر فصل بازی‌های حساسی را برای قضاوت به او می‌سپارند و این‌بار نیز احتمالا قضاوت دربی 92 به این داور همدانی سپرده خواهد شد.

این داور بین المللی کشورمان در آستانه دربی 92 با خبرگزاری برنا به گفتگو نشست که در زیر می‌خوانید.

*در ابتدا بگویید چطور شد که وارد عرصه قضاوت در فوتبال شدید؟

همیشه علاقه خاصی به فوتبال و به خصوص داوری آن داشتم و هر وقت فوتبال نگاه می کردم داوری آن را به طور ویژه زیر نظر داشتم و به رفتار و حرکات یک داور و تصمیم های که می گرفت دقت می کردم و همین بود که به داوری فوتبال علاقمند شدم و با پیام تصمیم گرفتیم در کلاس های داوری فوتبال شرکت کنیم. سال 79 همزمان با اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان رشته پزشکی قبول شدم همزمان با دریافت کارت درجه سه داوری فوتبال را زیر نظر یثربی شروع کردیم.

*چطور شد برادر شما پیام هم وارد عرصه داوری شد؟

پیام زمانی که دانش آموز بود در مدرسه فوتبال بازی می کرد و به داوری هم علاقه پیدا کرد و به رغم آنکه پیام 6 سال از من کوچکتر است اما تقریبا همزمان با هم و شاید زودتر از من وارد داوری فوتبال شد ولی از همان ابتدا حرکات همدیگر را زیر نظر داشتیم و هر جا اشتباهی به وجود می آمد به همدیگر گوشزد می کردیم ولی در مقابل رقابت زیادی نیز در داوری ها با هم داشتیم.

*در چه سالی وارد لیگ برتر شدید؟

از فصل 86-87 وارد عرصه قضاوت در لیگ برتر فوتبال ایران شدم. البته آن زمان بیشتر به عنوان داور چهارم در مسابقات حضور داشتم اما به طور رسمی که خودم بخواهم به عنوان داور وسط یک بازی را قضاوت کنم 92 بود که دیدار گهر دورود و سایپا را قضاوت کردم و نکته جالب توجه اینکه از همان بازی پیام به عنوان داور چهارم وارد لیگ برتر کشور شد.

*در خانواده شما آیا دیگر اعضای خانواده هم اهل ورزش هستند؟

ما یک خانواده 4 نفره هستیم من، پیام، پدر و مادرم که خوشبختانه همه خانواده اهل ورزش هستند. پدرم هر روز 2 ساعت ورزش می کند و ورزش صبحگاهی را انجام می‌دهد و علاقه شدیدی به کوهنوردی هم دارد. به نوعی پدر و مادرم مشوق اصلی ما برای حضور ورزش بوده‌اند و زحمات زیادی برای ما کشیدهاند و به نوعی ما مدیون این دو بزرگوار هستیم.

*با توجه به حضور دو داور بین‌المللی از یک خانواده، آیا داوری یک ژن موروثی می‌خواهد؟

خیلی از بزرگان داوری کشور نیز چنین اعتقاد دارند که داوری به نوعی ژنتیکی است و همیشه به ما می گویند ژن شما برای داوری آفریده شده است. ولی به شخصه اعتقاد دارم این حرف به نوعی کامل و درست نیست چراکه عوامل متعددی همچون فیزیک بدنی، هوش بالا و تلاش و پشتکار برای موفقیت یک داور نقش دارند.

*نظر شما در خصوص اعتراض‌ها و انتقادهای مربیان و بازیکنان فوتبال ایران چیست؟

همیشه انتقاد از داوری وجود دارد به این دلیل که قضاوت بی‌نهایت سخت است. طبیعتاً همیشه اشکالاتی هم دیده می‌شود اما چون عمدی در این اشتباهات وجود ندارد، به نظر من وضعیت درست خواهد شد.

*شما در داوری‌های خود دچار استرس نمی‌شوید؟

من جراح ارتوپد هستم و 125 عمل جراحی در ماه انجام می‌دهم و در تابستان این تعداد به 300 جراحی می‌رسد. بنابراین فکر نمی‌کنم استرس برای من وجود خارجی داشته باشد.

*احتمال حضور شما در جام جهانی؟

برای حضور در جام جهانی 2022 ناامید نیستم و سعی می‌کنم تا زمانی که در عرصه داوری هستم بهترین قضاوت‌ها را انجام دهم و افتخار ایران در مسابقات آسیایی و جهانی باشم و هدف و تلاش من قضاوت فینال جام جهانی است.

*قضاوت فوتبال به موقعیت شغلی شما آسیب نمی‌زند؟

واقعا پزشکی کار بسیار سخت و دشواری است و باید همزمان هم ویزیت و عمل جراحی داشته باشم و هم به امر قضاوت بپردازم اما برای رسیدن به این جایگاه زحمت زیادی کشیدهام و علاقه شدیدی به داوری دارم و به اندازه وقتی که برای تخصص خود گذاشته برای داوری نیز وقت زیادی صرف کرده ام و سعی کرده ام برای حفظ این دو در کنار هم از استراحت و اوقات فراغت خود کم کنم و بیشتر وقت خود را صرف قضاوت و معالجه کنم و راضی نیستم به خاطر پزشکی قضاوت را از دست بدهم.

*آیا در مسابقه‌ای با توجه به تخصص خود به بازیکن آسیب دیده کمک کرده‌اید؟

با توجه به قوانین فیفا و ای اف سی تنها پزشکان تیم‌ها حق رسیدگی به بازیکنان آسیب دیده را دارند و داور نمی‌تواند به این موضوع رسیدگی کند ولی بارها در مسابقات لیگ برتر پیش آمده که متوجه نحوه مصدومیت بازیکنان شده‌ام وحتی بعد از بازی به بازیکن مربوطه مشاوره داده‌ام و بسیاری از بازیکنان حتی برای درمان به من مراجعه می‌کنند. ولی درون زمین معالجه‌ای نداشته‌ام ولی اگر بازیکنی درون زمین نیازمند کمک باشد به عنوان یک دوست به او کمک می‌کنم.

*نظر شما درخصوص قضاوت‌های برادر شما پیام و آینده او چیست؟

پیام بسیار پرتلاش و فعال است و آینده درخشانی در عرصه بین‌المللی فوتبال پیشرو دارد و کنفدراسیون آسیا و فدراسیون کشورمان نظر مساعدی روی او دارند و اگر قدر خود را بداند حضور و قضاوت او در جام جهانی دور از دسترس نیست.

*و صحبت پایانی...

اگر به اینجا رسیدم به دلیل حمایت‌های خانواده‌ام بوده که از آنها تشکر می‌کنم و همچنین باید از همه مدرسان داوری، کمیته داوران و دپارتمان داوری و اصحاب رسانه تشکر کنم که برای من زحمت کشیدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز