طرح تحولی "مدرسه‌ خوانا" در استان کرمان آغاز به کار کرد

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۱۰:۲۷:۲۵
کد خبر: ۱۱۰۲۶۹۴
طرح تحولی مدرسه‌ خوانا در استان کرمان آغاز به کار کرد
طرح تحولی مدرسه خوانا در استان کرمان با دستور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رضوان حکیم زاده با اشاره به این که در این طرح، ارتقای سطح مهارت های چهارگانه زبانی با رویکرد تلفیقی با سه مولفه اساسی از مهارت های زندگی «مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب» از اهداف اصلی است، گفت: در اولین مرحله از اجرای این طرح 5 درصد مدارس تحت پوشش قرار می‌گیرند، این طرح فرصتی فراگیر برای تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن و مهارت‌های زندگی است.

 وی گفت: با تاکید وزیر آموزش و پرورش، هر معاونتی در وزارت‌خانه چالش‌های حوزه خود را شناسایی و معرفی کرد که در حوزه آموزش ابتدایی مهمترین چالش، ضعف مهارت های خواندن، نوشتن و مهارت های زندگی بود، تمرکز ما بر مهارت های پایه زبانی و بعد مهارت های زندگی است که مهارت خواندن هم جدا از مهارت روخوانی است و در این مهارت، به مفهوم، درک متن و برقراری ارتباط با آن و بیان موفق آن تکیه می‌شود، همین طور مهارت نوشتن که بسیار مهم است و گهگاه دیده می شود حتی دانشجویان هم در نوشتن یا خواندن مشکل دارند.

حکیم زاده در خصوص زمان اجرای طرح و چگونگی انتخاب جامعه هدف گفت: با توجه به این که این طرح در ابتدای کار به صورت آزمایشی است، میزان پوشش آن در برنامه اولیه ما برای ده درصد از مدارس پیش بینی شده بود که پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، به ۵ درصد از مدارس تقلیل یافت که این تعداد، شامل همه انواع مدارس از جمله شهری، روستایی، دولتی، غیردولتی، دخترانه و پسرانه می شود، تا ما در پایان این اجرای آزمایشی بتوانیم نقاط قوت و ضعف طرح را در همه ابعاد آن مورد بررسی قرار دهیم و ارزیابی درستی از امکان اجرای سراسری این برنامه داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نوشتن خلاقانه، گزارش نویسی و بیان احساسات همه از مولفه های مورد نیاز است که در بطن مهارت نوشتن نهفته است، در خصوص گوش کردن و نوشتن تعداد کمی از دانش آموزان این اعتماد به نفس را پیدا می کنند که از ابزار زبان به درستی استفاده کنند، مهارت گوش کردن را باید تقویت کنیم و بدانیم با شنیدن متفاوت است و به دانش آموزان بیاموزیم واکنشی خردمندانه در برابر شنیده ها نشان دهند، حتی خیلی از ما یاد نگرفته ایم، خوب همدیگر را بشنویم و تجزیه و تحلیل و پیام آن را دریافت کنیم.

حکیم زاده به مهارت "مسئولیت پذیری" و ضرورت آن هم اشاره کرد و گفت: دانش آموزان با تقویت این مهارت می آموزند که چگونه در برابر خالق خود، اولیا، مربیان و دوستان، جامعه و طبیعت، ایفای مسئولیت و نقش آفرینی کنند.

وی اظهار داشت: مهارت "جرات ورزی" اصلی ترین مهارتی است که کودکان و نوجوانان را در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه می کند، یاد می گیرد تا در برابر آسیب ها و چالش ها، با جرات مندی و نه پرخاشگری، نه بگویند و نظر خود را بیان کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که "ادب"، بزرگترین سرمایه انسان است، گفت: در گذشته نام دبستان، ادبستان بوده و  اگر انسان به ادب مجهز شود هم در برابر خداوند و هم انسان های دیگر می تواند موفق عمل کند.

حکیم زاده بیان داشت: با درایت باید زمینه ای را برای آموزگاران فراهم کنیم که بتوانند به صورت عملی به سایر معلمان آموزش دهند و تجلی نتایج آن را در رفتار دانش آموزان ببینیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز