رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

تحول در اقتصاد با تصویب طرح اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی

۱۳۹۹/۱۲/۲۸ - ۱۰:۰۴:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۴۲۸۲
تحول در اقتصاد با تصویب طرح اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی مهمترین طرح کمیسیون که در حال جمعبندی است و تلاش داریم تا طی سال آینده تحولات بزرگی را در حرفه حسابرسی و حسابداری و حوزه اقتصادی کشور ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به اهمیت بررسی طرح اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی در کشور در کمیسیون متبوع خود اظهار داشت: اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی مهمترین موضوعی بود که از دور دهم مجلس باقی مانده و براین اساس کمیسیون اقتصادی با آغاز دور یازدهم آن را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: من به همراه تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس طرح اولیه‌ای را در این مورد تدوین و به هیئت رئیسه مجلس ارسال کردیم و این طرح بعد از اعلام وصول به منظور بررسی کارشناسی به این کمیسیون ارجاع  شد.

پورابراهیمی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی علی‌الرغم حجم گسترده کاری خود، طرح اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی در کشور را در دستور کار قرار داد و کلیات آن را تصویب کرد و اکنون در کمیته تخصصی در حال جمع‌بندی است.

*هدف ارائه این طرح؛ ارتقاء ساختار حوزه حسابداری و حسابرسی کشور

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه دولت و وزارت امور اقتصادی همزمان با کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی این موضوع را به صورت موازی آغاز کرده است، بیان کرد: اصلاحات دولت در زمینه قانون نظام جامع حسابرسی و حسابداری بخش‌هایی از اهداف مورد نظر ما را پوشش می دهد اما بسیاری از موارد مدنظر ما در آن لحاظ نشده و طرح کمیسیون بسیار جامع‌تر و کامل تر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید براینکه هدف از این طرح ارتقاء ساختار حوزه حسابداری و حسابرسی در کشور است، ادامه داد: حرفه حسابداری و حسابرسی می‌تواند با دقت در گردآوری، پردازش و تدوین اطلاعات و تحلیل آن‌ها و همچنین حسابرسی گزارش‌های مالی نقش مهمی در حوزه اقتصادی کشور و در زمینه ضمانت عملیاتی گزارش‌های ارائه شده در بخش های دولتی و غیردولتی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه با نظر و مشورت صاحبنظران این طرح در کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی در حال نهایی شدن است، اظهار کرد: ما برای بررسی و ارتقای کیفی این طرح به صورت حضوری از مشورت‌های صاحبنظران بخش دولتی، خصوصی، مجموع سازمان حسابرسی، جامع حسابداران رسمی، انجمن حسابرسی ایران و ... استفاده کردیم.

* تقسیم 3 بخشی ساختار اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی

پورابراهیمی تاکید کرد: برخی تصور کردند، متن اولیه ارائه شده در مجلس مبنای کار ماست در صورتی که کمیسیون اقتصادی به تمام دست اندرکاران و کارشناسان این حوزه اعلام کرد که این طرح متناسب با ضرورت ها، نیازها و کسب تجربیات جهانی در حوزه قوانین حسابرسی و حسابداری نهایی خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: براساس جمعبندی کمیته تخصصی و مذاکرات انجام شده با دولت، ساختار اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی در کشور به سه بخش تقسیم می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: بخش ابتدایی سیاستگذاری است که با حضور تمام افراد موثر در این حوزه و در بخش‌های خصوصی و دولتی و ... سیاست های کلان نوشته شود یعنی در یک شورای عالی، سیاستگذاری حرفه حسابرسی و حسابداری در ایران برنامه‌ریزی می‌شود و موضوعی مانند شورای عالی بورس خواهد بود.

*دعوت کمیسیون از صاحبنظران برای ارائه پیشنهادات و نظرات

وی افزود: تعیین سازمان نظارتی و تدوین استانداردها بخش دوم این ساختار است و حوزه عملیات نظارتی را بر مجموعه فعالیت‌های حسابرسی و حسابداری در ایران برعهده دارد و شبیه سازمان بورس عمل خواهد کرد.

پورابراهیمی اظهار کرد: سومین بخش شامل شرکت‌های دولتی و غیردولتی می‌شود که عملیات حسابداری و حسابرسی را برعهده دارد و رویکرد عملیات اجرایی دارد، مانند ساختار بازار سرمایه، شرکت بورس کالا یا انرژی که عملیات را انجام می دهند و ارتباطی به سازمان بورس و اوراق بهادار ندارند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: جمع‌بندی طرح اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی در کشور در حال اتمام است و تلاش داریم تا طی اولین هفته های کاری سال 1400 آن را در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دهیم و بتوانیم تحولات بزرگی را در سال آینده در حوزه حرفه حسابرسی و حسابداری ایجاد کنیم. همچنین از همه صاحبنظران این حوزه دعوت می‌کنیم تا با کمک به کمیسیون اقتصادی ظرفیت های این بخش را فعال کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز