وحید هلیرودی، مدیرعامل شرکت هلدینگ آسایش گستر:

استفاده از روش‌های نوین آبیاری به جای آبیاری سنتی، کشاورزی استان را متحول می‌کند/برای آبیاری فضای سبز شهر کرمان باید از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده کرد/کپسوله کردن اسانس‌های گیاهی را در ستاد نانو کشور پیگیری کردم

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۱۲:۴۳:۱۶
کد خبر: ۱۱۵۸۱۹۶
استفاده از روش‌های نوین آبیاری به جای آبیاری سنتی، کشاورزی استان را متحول می‌کند/برای آبیاری فضای سبز شهر کرمان باید از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده کرد/کپسوله کردن اسانس‌های گیاهی را در ستاد نانو کشور پیگیری کردم
وحید هلیرودی از جمله جوانان فعال، خلاق و پرتلاشی است که با پشتکار و برنامه‌ریزی دقیق، پله‌های موفقیت را توانسته طی کند. او با راه‌اندازی دو شرکت و طی مدارج علمی و دانشگاهی توانسته اشتغال‌زایی هم کند و در خلق طرح‌های نو هم پیشگام شود. به مناسبت هفته جوان با وحید هلیرودی به گفت‌وگو نشستیم تا روایتی از فعالیت‌هایش برای مخاطبان داشته باشد. پس با برنا همراه باشید:

**قبل از هرچیز خودتان را برای مخاطبان برنا معرفی کنید

ضمن عرض سلام و تبریک سال جدید خدمت مخاطبین محترم برنا. بنده وحید هلیرودی، مدیرعامل شرکت هلدینگ آسایش گستر هلیل و رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ فرپاک آذین هستم.

 

**اجازه دهید سوالات را با بخش کشاورزی شروع کنیم، چون در این بخش، فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام داده‌ید، مایلم بدانم مشخصا پیشنهادتان برای توسعه بخش کشاورزی در کرمان چیست؟

استان کرمان با توجه به ۴ فصل بودن، شرایط آب و هوایی و خاک مساعد بهترین وضعیت موجود برای کشاورزی و توسعه این بخش را دارد ولی در استان و کشور با توجه به خشکسالی های پیش آمده و مشکل کمبود آب باید به سمت کاشت گیاهان مقاوم، کم آب و همین‌طور مدیریت آب با جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای آبیاری سنتی، کشت متمرکز در قالب کشت گلخانه ای، استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده برای گیاهان غیرمثمر، استفاده از مشاوره کارشناسان متخصص در بخش کشاورزی بهره برد تا مانند کشور هلند که مساحت و میانگین بارندگی سالیانه کشورش از مجموع ۳ استان شمالی کشور ما کمتر است ولی ۲ برابر صادرات نفتی کشور ما صادرات بخش کشاورزی اش می باشد نهایت استفاده را را از بخش درآمد زا کشاورزی برد.

 

**طرح جایگزینی سموم گیاهی به جای سموم شیمیایی که مجری آن بوده‌اید، به کجا رسید؟

از سال ۹۷ با پیشنهاد بنده و حمایت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به دلیل خطرات بسیار زیاد سموم شیمیایی و کمک به سلامت جامعه استارت جایگزینی سموم گیاهی بجای سموم شیمیایی کلید خورد. با حضور و رهنمودهای خانم دکتر نگهبان که مشاور پایان نامه ارشد بنده هم بودند و حدود ۲ سال مشترکا بروی سموم گیاهی در شرایط آزمایشگاه کار کرده بودیم با یک تیم قوی کار را پیش بردیم. اوایل مشکلات زیادی داشتیم و با مقاومت گلخانه دارها مواجه بودیم حدود ۲ سال در کنار این عزیزان بودیم تا طرح تثبیت شد تقریبا تمام گلخانه داران ماهان از سموم گیاهی بجای سموم شیمیایی استفاده می کنند به امید روزی که تمام سموم شیمیایی حذف شوند.

 

**کارشناسان بر این باورند، آبیاری فضای سبز در شهر کرمان آب زیادی را هدر می‌دهد، برای مدیریت این آب چه پیشنهادی دارید؟

متاسفانه آبیاری در فضای سبز شهر کرمان به سنتی ترین شکل ممکن(دستی) انجام می شود. و گاهی شاهد این هستیم فضای سبز آبیاری شده و خیابان های اطراف هم پر از آب شده اند، باید روش های نوین آبیاری جایگزین آبیاری سنتی شود و با توجه به اینکه کرمان یک شهر کویری است و هر سال با مشکل کمبود آب شرب مواجه هست برای آبیاری فضای سبز باید از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده کرد و لازمه این کار برنامه ریزی و مدیریت دقیق می باشد.

 

**از اعضای فعال ستاد نانو کشور هستید، در این خصوص توضیح دهید.

بله افتخار این را دارم حدود ۶ سال است به طور فعال با ستاد نانو کشور همکاری می‌کنم و قسمت اعظم همکاری من با این سازمان در زمینه کپسوله کردن اسانس های گیاهی(میکروکپسول و نانو کپسول) و جایگزینی این ترکیبات به جای سموم شیمیایی در بخش کشاورزی است.

 

**برای کشاورزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی دوره‌های آموزشی مفیدی را برگزار کرده‌اید، در مورد دوره‌های برگزار شده بگوئید.

در مورد توانمند سازی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، کمیته امداد برنامه های دقیقی دارد تا افراد تحت پوشش خود را به سمت اشتغال زایی هدایت کند که بیشتر شامل مشاغل خانگی می شود بعنوان مثال پرورش قارچ در مساحت کوچک. این افتخار را داشتم در این مسیر خداپسدانه سهمی داشته باشم.

 

**در داوری فوتبال هم موفقیت‌هایی داشته‌اید، توضیح دهید.

بعد از چند سال فوتبال بازی کردن و علاقه زیاد به این ورزش با گرفتن مدارک و درجات داوری وارد داوری فوتبال شدم و حدود ۱۰ سال است قضاوت می‌کنم. داور ملی فدراسیون فوتبال هستم و بیش از ۵۰ قضاوت در استان کرمان، حدود ۳۵۰ قضاوت در استان تهران و بیش از ۱۰۰ قضاوت بازی کشوری داشته‌ام و امیدوارم بتوانم روزی در لیگ برتر فوتبال کشور قضاوت کنم و این آرزوی هر داور فوتبالی هست.

 

**صحبت پایانی

در پایان دوست دارم صحبتم انگیزشی باشد با توجه به اینکه حدود ۸ سال کارمند دولت بودم ولی با تاسیس شرکت و وارد شدن به بخش خصوصی از بخش دولتی استعفا دادم. دوست دارم تمام جوانان که افکار بسیار خوبی دارند دنبال کار دولتی نباشند و منتظر اینکه جایی استخدام شوند و ۳۰ سال حقوق اداره کار دریافت کنند، با چند ساعت فکر کردن و وارد شدن به بخش خصوصی مطمئنا می توانند شرایطی ایجاد کنند که برای چندین نفر هم اشتغالزایی ایجاد شود

امروز به عنوان مدیر دو شرکت شناخته شده در استان اتفاقی برای من رخ داده که با بالاترین حقوق ها هم حاضر نیستم به بخش دولتی برگردم همه شما جوانان عزیز می توانید کارفرما شوید از زمین خوردن نترسید چرا هر شکستی زمینه ساز پیروزی است.

آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما عزیزان دارم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز