یادداشتی از عرفان امیرخسروی

جشنواره موسیقی نواحی؛ فرصتی ارزشمند برای کرمان/ لازمه احداث دبیر خانه دائمی جشنواره در کرمان

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۳:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۸۴۵۴
جشنواره موسیقی نواحی؛ فرصتی ارزشمند برای کرمان/ لازمه احداث دبیر خانه دائمی جشنواره در کرمان
حالا دیگر بسیاری از اهالی فن، جشنواره موسیقی نواحی را با کرمان به خاطر دارند و این دو با هم گره خورده و در هم تنیده هستند. امسال هم قرار است مطابق سالیان گذشته، جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی استان کرمان برگزار شود و خداراشکر با آرام گرفتن کرونا، به سمتی رفته‌ایم که امکان برگزاری جشنواره همچون سنوات پیش البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم شده است.

کرمان را می‌توان گهواره‌ای از انواع و اقسام موسیقی نواحی به شمار آورد چرا که از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه این استان با تنوع فرهنگی در زندگی مردم و اقوام متفاوت مواجه هستیم و چه عالی! که این جشنواره برای چهاردهمین سال متوالی به میزبانی کرمان برگزار می‌شود.

بنا به اعلام دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره، امسال فُرم جشنواره گونه محور و ژانر محور نخواهد بود که این هم خبر خوشی است که سبب خواهد شد نوازندگان و خوانندگان با دست باز به اجرا بپردازند و محدودیت نداشته باشند و بدون قرار گرفتن در یک قالب مشخص، آزادانه هنر خود را به منصه ظهور برسانند.

14th-IRANIAN-FOLK-MUSIC-FESTIVAL-Instagram-Post-FINAL-EDIT-300x300

کارگاه‌های پژوهشی ارزشمند همراه با بار علمی ممتاز، نمایشگاه عکس و دعوت از بزرگان موسیقی نواحی هر خطه خاص از کشور از جمله برنامه‌های دیگری است که برای این جشنواره تدارک دیده شده است که هربخش، مخاطبانِ خاص خود را دارد که شوری دلپذیر و نشاطی فوق‌العاده را در بین علاقه‌مندان به موسیقی نواحی که به دلیل شرایط منحصر به فرد کرونا در عُزلت بوده‌اند، فراهم خواهد کرد.

اما دو نکته مهمی که مدیران استان کرمان و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی  باید به آن توجه داشته باشند احداث دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان و استفاده بهینه از فرصت مناسب ایجاد شده در بخش گردشگری است.

پس از ۱۴ سال برگزاری مداوم جشنواره موسیقی نواحی در کرمان با کیفیت مطلوب و گستردگی و تنوع این استان در اقوام و موسیقی نواحی، انصافا کرمان را شایسته آن کرده که میزبان دائمی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی باشد و برای رسیدن به این مهم نیاز است تا تمام کسانی که دل در گرو پیشرفت و تعالی این خطه قهرمان‌پرور دارند، با همگرایی تلاش کنند تا مافیا موسیقی نتواند کرمان و جشنواره موسیقی نواحی را از هم جدا کند.

اما موضوع دیگری که علاوه بر مسئولین و نمایندگان استان، اصحاب رسانه هم باید آن را مد نظر قرار دهند، فرصتی است که در زمینه گردشگری نصیب استان می‌شود. این فرصتِ ارزنده باید قدر دانسته شود وجاذبه‌های گردشگری استان به بهترین نحو ممکن معرفی شوند و حتی با آژانس‌های گردشگری بزرگ هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا علاقه‌مندان به موسیقی نواحی ایران از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا به راحتی به کرمان بیایند و این رویداد را از نزدیک مشاهده کنند و در بازدید از جاذبه‌های گردشگری سرگردان نباشند که برای تحقق این امر هم لازم است تمام مسئولین به مدد اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی بیایند و در این حوزه نیز یار و یاور فرهنگ، هنر و گردشگری باشند. البته نباید از اقدامِ شایسته و قابل‌قبول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در معرفی باغ موزه وزیری به عنوان میزبان جشنواره غافل شد و باید از دست‌اندرکاران امر بابت این حرکت در خور توجه تقدیر کرد.

در نهایت موسیقی نواحی ایران، بیانگر اصالت و هویت اقوام مختلف ایرانی است که در گذر زمان، این موسیقی زیبا، حیات‌بخش و جان‌‍آفرین را حفظ کرده‌اند و جشنواره موسیقی نواحی ایران در واقع محفلی است برای پاسداشت راه و روش کسانی که در حفظ اصالت و هویت اقوام تلاش کرده‌اند و با آن موسیقیِ ناب، روح انسان‌های علاقه‌مند به هنر را نوازش می‌کنند.

20191108180829_IMG_6491

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز