یک متخصص تغذیه در گفت و گو با برنا:

آمار مصرف نان در ایران، ۶ برابر دنیاست/ سکته قلبی به جوانان ۳۰ ساله رسید

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۹:۵۵:۴۵
کد خبر: ۶۰۵۸۲۳
آمار مصرف نان در ایران، ۶ برابر دنیاست/ سکته قلبی به جوانان ۳۰ ساله رسید
دکتر مهدی محتشمی، معتقد است که اگر رژیم غذایی مناسب در میان جوانان رعایت نشود، همین امر می تواند بیماری های شایعی نظیر دیابت و سکته های قلبی را در این دسته از افراد افزایش دهد.

دکتر مهدی محتشمی، متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا درباره اضافه وزن و چاقی جوانان گفت: درمان اضافه وزن و چاقی بستگی به شرایط بیمار دارد. اگر بیمار DMI بیشتر از 40 داشته باشد، باید از روش های جراحی استفاده کند. این روش جراحی توسط یک متخصص صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود: روش های مختلفی از لیپوساکشن گرفته تا روش های جراحی معده که در آن حجم معده را کوچک می کنند یا در آن بالن قرار می دهند که حجم معده را پر کند یا برش می دهند که معده کوچک تر شود و کالری دریافتی پایین می آید. اما در مورد بیمارانی که DMI بالاتر از 35 و بیماری خطرناکی مثل دیابت و بیماری های قلبی و عروقی دارند، از روش های دیگر استفاده می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: به فرد داروهای کاهش وزن و رژیم های غذایی داده می شود.این داروها داروهایی هستند که می توانند باعث کاهش جذب چربی ها شوند. برای کاهش وزن داروی ونوستات تجویز می شود که می تواند باعث کاهش جذب چربی شود.

راه حل کم وزنی در جوان ها

محتشمی خاطرنشان کرد: کسانی که وزن بالای 120 کیلوگرم دارند، باید DMI آنها کاملا بررسی شود ولی طبیعتا افزایش فعالیت و تحرک می‌تواند باعث کالری مصرفی شود. اکیدا توصیه می شود، حتما زیر نظر پزشک متخصص تغذیه رژیم بگیرند.

وی با اشاره به تفاوت های هر فرد با دیگری تاکید کرد: توصیه های عمومی ما این است که مصرف میوه و سبزی را بیشتر و چربی و روغن را کمتر کنید. از مصرف مواد نشاسته ای و غلات کمتر در برنامه غذایی استفاده کنید ولی اینکه چه مقدار کالری برای هر فرد مورد نیاز است و در رژیم غذایی فرد قید شود، حتما باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه باشد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: افرادی که می خواهند رژیم بگیرند، به این نکته توجه کنند که مصرف مواد پرکالری مثل فست فودها نظیر پیتزا، همبرگر و... را کم کنند. ما معمولا 6 برابر آمار دنیا مصرف نان داریم. تقریبا میزان مصرف برنج چیزی حدود 6 و 7 برابر دنیا است. همین موارد باعث افزایش وزن می شود. مصرف موادغذایی سرخ شده با روغن حتی چیپس ها، مرغ های سوخاری و... جزو مواد غذایی هستند که دارای روغن زیاد هستند و باعث چاقی می شوند.

وی افزود: در کل اگر افراد جوان قصد استفاده از مواد غذایی بیرونی یا رستوران ها یا موادغذایی بسته بندی شده را دارند، حتما برچسب های آنها را با دقت بخوانند. در این برچسب ها، میزان کالری و مصرف موادغذایی لازم توضیح داده شده است.

محتشمی گفت: دریافت کالری خیلی آسان است و شما می توانید چیزی نزدیک به 1000 کالری دریافت کنید اما با یک ساعت پیاده روی در روز چیزی حدود 150 و 200 کالری را می سوزانید و این خیلی مهم است که ما سعی کنیم به اصطلاح جلوی شکم خود را بگیریم تا اینکه بگوییم این را می خوریم و پیاده روی می کنیم.

*بیماری جوانان بر اثر چاقی

این متخصص تغذیه در پایان به بیماری های شایع در میان جوانان بر اثر چاقی اشاره کرد و گفت: بیماری کبد چرب که در جامعه خیلی شایع شده است از این دسته بیماری هاست. دیابت و سن سکته های قلبی پایین آمده است. در سن 30 سالگی برخی دچار بیماری های قلبی هستند ولی بیشترین بیماری در جامعه ما بیماری کبد چرب و دیابت است که متأسفانه آمار بالایی نیز دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز