در گفت و گو تاجیک اسماعیلی با برنا مطرح شد؛

تغییر مدل تراکم فروشی به بارگذاری/ ۸۰ درصد درآمد شهرداری از عوارض‌های ساختمانی بدست می‌آید

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۵:۳۰:۰۷
کد خبر: ۷۳۲۶۴۵
تغییر مدل  تراکم فروشی به بارگذاری/ ۸۰ درصد درآمد شهرداری از عوارض‌های ساختمانی بدست می‌آید
شهردار منطقه 1 در خصوص تراکم فروشی گفت: «با تعریف و وجود طرح تفصیلی جدید، مدل تراکم فروشی تغییر پیدا کرده است و بارگذاری طبق طرح انجام می‌شود.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ یکی از نقدهای جدی به مدیریت شهری که از دوره کرباسچی شروع شد و تاکنون ادامه یافته، فروش تراکم در تهران است. اما حال با تغییر رویکرد و طرح تفصیلی تنها شاهد تغییر اسم این عمل بوده‌ایم که همچنان در باطن همان کار انجام می‌شود. با تغییر اسم و واژه نمی‌توان در ماهیت فعالیت تغییری ایجاد کرد. همچنین مدیریت شهری باید بپذیرد که شهرسازی محل کسب درآمد نیست و باید از طریق کسب درآمد پایدار به فعالیت بپردازد.

اقتصاد شهر تهران از فروش تراکم رنج می‌برد و به شدت گرفتار این موضوع است.

حال با توجه به اینکه منطقه 1 بیشترین سقف فروش تراکم را داراست و گفته می‌شود که شهرداری تهران از طریق کسب این درآمد در منطقه 1، بخشی از درامد خود را تأمین می‌کند، برآن شدیم تا با شهردار منطقه 1 به گفت‌وگو بپردازیم و همچنین این طرح سوال را داشته باشیم که اگر روزی این تراکم فروشی تمام شد، شهرداری قرار است که چگونه کسب درآمد کند؟

حبیب تاجیک اسماعیلی – شهردار منطقه 1 تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در خصوص تراکم فروشی منطقه 1 اظهار کرد: «در دوره آقای کرباسچی، آقای الویری و بخشی از دوره آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف کل تهران حدود 120 درصد تراکم فروشی داشت. در سال‌های اخیر با تصویب طرح تفصیلی و ابلاغ آن در تاریخ 91/1/1 اسم و رویکرد آن تغییر پیدا کرد و دیگر نمی‌توان ادعا تراکم فروشی را داشت چرا که از طریق سیستم و عوارض هزینه آن پرداخت می‌شود و هزینه‌ای آزاد بابت ساخت و ساز دریافت نمی‎شود. اطلاق تراکم فروشی با وجود طرح تفصیلی جدید غیرموجه است.»

وی در ادامه افزود: «در گذشته همه‌ی زمین‌ها تراکم 120 درصدی داشتند که مازاد آن را تراکم فروشی می‌نامیدند. در زمان اوایل انقلاب و قبل از انقلاب برای هر راسته‌ای تراکم مشخصی تعریف شده بود برای مثال یک راسته تراکم180 درصدی،  راسته‌ای دیگر 120 درصد و راسته‌‌ی بعدی 240 درصد تراکم داشت و تراکم هر راسته نسبت به راسته‌ی دیگری متفاوت بود. با ورود آقای کرباسچی به شهرداری تهران و تغییر مدیریت شهری، رویکرد و  مدل کار دگرگون شد. حال با تعریف و وجود طرح تفصیلی جدید، مجدد مدل کاری تغییر پیدا کرده است و بارگذاری  طبق طرح انجام می‌شود.»

حبیب تاجیک اسماعیلی با بیان این مطلب که حدود 80 درصد درآمد شهرداری از عوارض‌های ساختمانی بدست می‌آید، گفت: «نسبت درآمدی که شهرداری تهران از منطقه 1 بدست می‌آورد حدود 10 درصد است.»

شهردار منطقه 1 در خصوص پروژه‌های عمرانی بیان کرد: «فعالیت‌های عمرانی منطقه 1 متوقف نشده‌اند و در حال ادامه برای رسیدن به پایان پروژه تعریف شده هستند اما متأسفانه روند و سرعت پروژه‌های عمرانی کند شده است. علت آهستگی سرعت در انجام فعالیت‌های عمرانی، مشکلات مالی و نقدینگی است. ابتدا باید پروژه‌های نیمه کاره به اتمام برسند تا بتوان پروژه جدیدتری تعریف کرد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز