اعتراض فعالان محیط زیست به قاچاق حیوانات نادر در دیوار

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۳:۳۸:۴۶
کد خبر: ۱۰۱۶۴۱۵
اعتراض فعالان محیط زیست به قاچاق حیوانات نادر در دیوار
اعضای انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم اصفهان در نامه ای به قاچاق حیوانات نادر در سایت دیوار اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،در نامه فعالان محیط زیست انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم که رونوشتی از آن نیز برای وزیرفناوری و اطلاعات و رئیس قوه قضاییه ارسال شده، آمده است: گونه های جانوری کشور،میراث طبیعی این خاک است که همه  ما برای رسیدن آن به نسل های بعد مسئولیم.

 120 محیط بان در طول 40 سال گذشته برای حفظ این میراث وطن،جان خود را از دست داده اند. وبسایت دیوار که توسط قاچاقچیان حیوانات در حال تبدیل شدن به بستری برای خرید و فروش غیرقانونی گونه های نادر جانوری است، در نهایت منجر به بی ثمر شدن و زیر پا گذاشته شدن خون این شهدا و زحمات تمامی فعالین عرصه  حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

در اصل 50  قانون اساسی آمده است: «در جمهوری‌ اسلامی، حفاظت‌ محیط زیست‌ که‌ نسل‌ امروز و نسل‌های‌ بعد باید در آن‌ حیات‌ اجتماعی‌ رو  به رشدی‌ داشته‌ باشند، وظیفه‌ عمومی‌ تلقی‌ می‌شود. از این‌ رو فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ و غیر آن‌ که‌ با آلودگی‌ محیط زیست‌ یا تخریب‌ غیر قابل‌ جبران‌ آن‌ ملازمه‌ پیدا کند، ممنوع‌ است.»

متاسفانه در طول فعالیت وب سایت دیوار در این چند سال، شاهد آن بوده ایم که مدیریت فنی این  وبسایت کمترین اهمیت را به حفظ محیط زیست داده است. سایت دیوار در طول این سال ها تبدیل به یکی از بسترهای تاریک خرید و فروش غیرقانونی حیات وحش کشور شده است که حجم خرید و فروش گونه های شاخص و در معرض خطر انقراض در آن به حدی است که توان نظارت و کنترل را از ادارات حفاظت محیط زیست و فعالان و کنشگران حفظ  حیات وحش کشور ربوده است.

در حالی که وب سایت های مشابه سایت دیوار در کشورهای مختلف دنیا سالها است که امکان ایجاد هر گونه بستر خرید و فروش حیات وحش را به طور کامل بسته و کنترل کرده ­اند، به نظر می ­رسد مدیران آن وبسایت هرگز اهمیت چندانی به این موضوع نداده و علاق ه­ای به عمل به مسئولیت­های اجتماعی و قانونی خود ندارند.

در طول سالها درخواست فعالان محیط زیست کشور از مدیران آن وب سایت در ارتباط با بستن تمامی راه­های خرید و فروش حیات وحش، آن وبسایت صرفاً به ایجاد محدودیت ­های کوچک و عملاً ناکارآمد بسنده کرده است.

به این وسیله انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص در زمینه  محیط زیست کشور  از این وب سایت درخواست می کنیم  یک بار برای همیشه با استفاده از ابزار فنی خود، خرید و فروش حیات وحش را در سایت دیوار غیر ممکن کند. در غیر اینصورت بنا بر وظیفه­  اخلاقی و اجتماعی خود، از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون برای حل این موضوع استفاده خواهیم کرد.

 

نظر شما