خلاقیت برای امر به معروف؛

واجبی که نباید فراموش کنیم

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۱۵:۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۱۰۲۳۷۶
واجبی که نباید فراموش کنیم
یک جوان فعال فرهنگی کشور در مشهد چند سالی است در تلاش است تا امر به معروف و نهی از منکر واجب را فراموش نکند و با خلاقیت و هنر آن را به همه یادآور شود.

به گزارش برنا، «زینب اسماعیل‌زاده» فعال جوان و فرهنگی کشور که شیوه‌هایی مبتکرانه برای دعوت به حجاب کامل در یک کار تیمی دانشجویی انجام داده، میهمان برنامه «چراغ» از شبکه پنج سیما بود، و بخشی از تجربه‌های خود را با مخاطبان برنامه به اشتراک گذاشت.

«زینب اسماعیل‌زاده» از مشهد مقدس به استدیوی برنامه آمد. وی که در فصل قبلی برنامه با ارسال پیامک، تقاضای حضور در برنامه «چراغ» را داده بود و این فصل مهمان برنامه بود، گفت: ۲۳ ساله هستم مدرس زبان انگلیسی و دانشجوی ارشد زبان‌شناسی و برای عفاف و حجاب دغدغه دارم، در خانواده نسبتاً مذهبی متولد شدم و خودم حجاب را انتخاب کردم و حجاب را دوست داشتم، و دوست داشتم اطرافیان و دوستان هم این انتخاب را داشته باشند، اما اینکه بتوانم کار عملی انجام دهم که دیگران هم به حجاب گرایش پیداکنند از دوران دانشگاه آغاز شد‌. وی با اشاره به اینکه با چه انگیره‌ای برای ترویج حجاب گام برداشته، خاطر نشان کرد: احساس کردم امکان تاثیرگذاری وجود دارد و اینطور نیست که هر کسی یک راهی را انتخاب کرده و قابل تغییر نیست. برخی با شنیدن حرف‌هایی و یا دیدن رفتارهایی ممکن است متوجه شوند که چه کاری بهتر است.

اسماعیل‌زاده به شیوه‌های مختلف امر به معروف و نهی از منکر اشاره و عنوان کرد: امر به معروف شیوه‌های بسیاری دارد و به موقعیت و فعل فرد بستگی دارد و باید انتخاب کنیم که چه شیوه‌ای موثر و  نتیجه بخش باشد و موضوع به مهارت نیاز دارد اما نمی‌توان به بهانه نداشتن دانش و مهارت کافی در این رابطه از یک عمل واجب سرباز زد. درست مانند نماز که فریضه واجب است اما نمی‌توان گفت چون نماز را نمی‌دانم پس انجام نمی‌دهم.

این فعال فرهنگی در ادامه افرود: امر به معروف هم همینطور است، بر من واجب است که شیوه و مهارت‌های موثر بودن امر به معروف و نهی از منکر را یاد بگیرم و تا آن موقع نمی‌توانم این مهم را رها کنم و به تعویق بیندازم.

وی درک صحیح از واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر را مرهون سخنان یکی از اساتید در مراسم اعتکاف دانشگاه در اوایل ورودش به دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: آنقدر این استاد راجع به امر به معروف شیرین صحبت کرد که حتی بچه‌هایی که خواب‌آلوده بودند، خواب از سرشان پرید و با اشتیاق شنیدند، روایتی را مطرح کردند که اگر شما سه گناه را انجام دهید دعاهایتان مستجاب نمی‌شود؛ یکی از آن گناهان اسراف کردن و دیگری بی‌احترامی به پدر و مادر و دیگری ترک امر به معروف و نهی از منکر بود که من دو گناه اول را می‌دانستم اما در مورد امر به معروف و نهی از منکر ذهنم خالی بود و موارد منفی هم در ذهن من بود به همین دلیل در ذهن من این روایت ثبت شد. و یک خلاء در ذهن من ایجاد شد و آنقدر جستجو کردم تا در منابع اطلاعات به دست آورم و حتی خود آن استاد را هم پیدا کردم تا در مورد شیوه‌های درست امر به معروف را بیاموزم.

اسماعیل زاده که جوانی ۲۳ ساله است به برخی از دغدغه‌هایش در مورد امر به معروف پرداخت و ادامه داد: تصور می‌کردم با انجام امر به معروف دیگر نمی‌توان بدون دغدغه در دانشگاه رفت و آمد کرد در حالیکه اشتباه می‌کردم. چرا که اگر با روش درست امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم شاید یک در هزار با برخورد بد مواجه شویم و اگر شیوه‌ها را بیاموزیم آن برخورد بد هم صورت نمی‌گیرد.

این فعال فرهنگی گروه دختران بابا را به همراه دوستانش در فضای مجازی اداره می‌کند، در این رابطه توضیح داد: هستند دخترانی که به دلیل حجاب و پوشش اسلامی مورد تحقیر هم واقع شدند در حالیکه برعکس آن هم هست و اینطور به این ایده رسیدیم که هدیه‌ای را برای تشویق به دختران کم سن آماده کنیم و به یک عروسک فانتزی نمدی چادر به سر رسیدیم و این عروسک آویزی را به دختران خردسال که حجاب دارند هدیه می‌دهیم و تشویق می‌شوند و وقتی روی کیف بچه‌ها نصب شود هم تبلیغی برای حجاب است. همچنین یک کانال معروفانه ایجاد کردیم و زیر مجموعه کانون هنر بیدار است فلسفه آن کار رسانه‌ای و هنری دغدغه‌ مند است و یکی از شیوه‌های مهم امر به معروف و نهی از منکر به گفته شهید آوینی مبتنی بر رسانه و هنر اینچنینی است.

وی در بخشی از سخنانش به معرفی چند رسانه‌ای بودن فعالیت‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و ادامه داد: با دست خالی کار خود را انجام می‌دهیم و با توجه به برخوردهایی که تا کنون در حوزه امر به معروف داشتیم به ایده تذکرات مکتوب رسیدیم و این شیوه را در محلاتی که پوشش آنها کمتر است ارائه کردیم و فایل جملات آماده برای چاپ هم در دسترس علاقمندان است و جملاتی نظیر آنکه چون دوستت دارم عیبت را به خودت می‌گویم، امر به معروف می‌کنیم.

اسماعیل زاده که در مسیر فریضه‌ای واجب گام گذاشته در پی سوال مطرح شده در ذهن خودش و اینکه چطور می‌توان یک امر واجب را به درستی انجام داد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در زندگی اجتماعی پر از خیر و برکت است. در این مسیر دوستان خوب با همراهی درست کمک موثری دارند و خاطرات شیرین بسیاری از مواجهات اجتماعی  با دختران جوان داشتم و همانطور که در قرآن خداوند فرمودند شاید مسیر زندگی یک فرد با جمله فرد دیگری تغییر کند.

وی در مورد اینکه آمر به معروف و ناهی از منکر چه ویژگی باید داشته باشد، عنوان کرد: خداوندی که این فریضه را بر انسان‌ها واجب دانسته می‌دانسته که ممکن است خود فرد عامل معروف نباشد در حالیکه امیر المومنین هم در این رابطه فرمودند که اگر عامل هم به معروف نبودید از امر به آن معروف سر باز نزنید و آنچه مهم است این است که بی‌تفاوت نباشیم. چه بسا کنار کشیدن موجب شود حتی کسی که عمل کننده به یک معروف نباشد اگر حتی در امر به آن کوتاهی کند خودش هم کم کم انجام آن را به کلی فراموش کند.

این فعال فرهنگی جوان کشورمان در مورد کسی که چراغ راه او بوده، خاطر نشان کرد: جمله معروفی است که می‌گوید منتظران مصلح خود باید صالح باشند اما کسی که اهل امر به معروف و نهی از منکر است می‌گوید منتظران مصلح -امام زمان عج- خود باید مصلح باشند یعنی خودشان اهل اصلاح کردن باشند و این جمله چراغ راه من بود و آن اعتکاف و سخنان سرکار خانم خادم زندگی من را تغییر داد و پس از آن استاد علی تقوی راهنمای من بودند و به سوالات من پاسخ دادند.

در پایان گفت‌وگو المیرا سماواتی مجری برنامه بخشی از کتاب واجب فراموش شده که در آن گزیده‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری در موضوع امر به معروف و نهی از منکر جمع آوری شده را با عنوان مؤثرتر از مشت پولادین حکومتها، خواند؛

مؤثرتر از مشت پولادین حکومتها

 "تعجب نکنید، من به شما عرض مى‌کنم که تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام بگیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است. من چند سال است که (این مطلب را) گفته‌ام. البته عده‌اى این کار را مى‌ کنند، اما همه نمى‌ کنند. همه تجربه نمى‌ کنند، مى‌ گویند اثر نمى‌ کند. (من به آن‌ها مى‌ گویم که) تجربه کنید؛ (وقتى) منکرى را دیدید، با زبان تذکر دهید. اصلا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید، یک کلمه بگویید (که) آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید، (چه کسى) مى‌تواند منکر را ادامه بدهد؟"

برنامه «چراغ» در فصل دوم با موضوع عفاف و حجاب و با شعار همراهی برای درست تر دیدن، روی آنتن شبکه پنج می‌رود. این برنامه کاری از گروه شبکه پنج سیماست که به تهیه کنندگی «مصطفی هیودی»، سردبیری «محمد حسن زمان وزیری» با اجرای «المیرا سماواتی» است و برنامه به قلم نعیمه اسلاملو و گروه نویسندگان است که مهمانان این برنامه در فصل جدید کارشناسان حوزه حجاب و عفاف، فعالان فرهنگی، طراحان مد و لباس اسلامی، گروه های مردمی فعال عفاف و حجاب هستند و مجری طرح موسسه فرهنگی هنری کاربردی «خیبر» است‌.

برنامه «چراغ» چهارشنبه و پنجشنبه‌ها ساعت ساعات ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و می‌توانید بازپخش آن را در همین شبکه یکشنبه و دوشنبه‌ها ساعت۱۳:۳۰ و بعد از خبر ۲۴ مشاهده کنید. همچنین می توانید این برنامه را بطور کامل از طریق تلوبیون یا صفحه آپارات برنامه به آدرس cheragh_tv5 به تماشا بنشینید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز