گزارش برنا از صفر تا صد واکسن کرونا؛

تلاش‌های مستمر برای دستیابی به نوشداروی کووید ۱۹

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۵:۳۶:۵۸
کد خبر: ۱۱۱۱۰۶۱
تلاش‌های مستمر برای دستیابی به نوشداروی کووید ۱۹
تولید و تزریق واکسن کرونا تمامی جهان را به تکاپو انداخته است. حال روند دستیابی به واکسن در تمامی کشورهای دنیا جای تامل داد.

به گزارش برنا؛ ویروس کرونا از زمان شیوع در بهمن 98 تاکنون قدرت انتقال و جهشش افزایش پیدا کرده است. تولید واکسن برای مهار این بیماری می‌تواند بشریت را نجات دهد از این رو تهیه واکسن به کرونا یکی از دغدغه‌ها آحاد مردم و مسئولان در کشور تبدیل شده است. البته باید دانست که ایران برای تهیه واکسن در شرکت کوواکس سرمایه‌گذاری کرده و در حال رایزنی و خرید از کشورهای آسیای شرقی و دیگر کشورها است.

وزارت بهداشت در اسرع وقت واکسن داخلی و خارجی تهیه کند

چهارم دی ماه سال جاری حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفت که وزارت بهداشت مکلف شده واکسن مورد نیاز را در اسرع وقت تامین کند.

 در روزهای اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از تدوین دستورالعملی خاص برای استفاده از واکسن توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: هیچ مقام دولتی و خانواده مقامات دولتی خارج از این دستورالعمل به واکسن دسترسی پیدا نمی کند.

او افزود: نه تنها ۲۰۰ میلیون یورو بلکه به هر میزان که لازم باشد، برای تهیه واکسن تامین خواهیم کرد. در زمینه تامین واکسن چندین جلسه با وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه و معاونانشان برگزار کردم که چه موانعی بر سر تامین واکسن وجود دارد و البته تحریم‌ها در هر زمینه‌ها برای ما مانع ایجاد می‌کند ولی به فضل الهی توان مدیریت کشور تحریم‌ها را بی اثر کند.

مقام معظم رهبری با جدیت پیگیر موضوع ساخت واکسن کرونا هستند

دوم دی ماه سال جاری بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد که مقام معظم رهبری با جدیت پیگیر موضوع ساخت واکسن کرونا هستند. دلسوزی و پیگیری‌های مستمر این عزیز بزرگوار و رئیس جمهوری، نشان از آن دارد که مردم در اوج تحریم‌های ظالمانه، نباید قدمی از مردم سرزمین‌های برخوردار و دارای منابع فراوان عقب بمانند.

مردم نگران تست واکسن کرونا در مراحل بالینی نباشند

در کشور ما هم واکسن تولید داخل تهیه و در معرض کارآزمایی بالینی قرار گرفت بر این اساس در آذر ماه عنوان شد هر کسی حاضر است در این آزمایش بالینی مشارکت کند به 4030 تماس بگیرد اما بحث وجود عارضه یکی از دغدغه ها بود و نگرانی های زیادی ایجاد کرد. چهارم دی ماه 99 مینو محرز، مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا تولید ایران درباره آخرین روند تزریق واکسن کرونا در کشور به خبرنگار برنا گفت که این واکسن حاوی ویروس کشته شده و ضعیف شده است و معمولا عارضه ندارد.

نگران کیفیت واکسن کرونای ایرانی نباشید

پس از اعلام ورود ایران به مراحل پیشرفته تزریق واکسن کرونا برخی افراد نوع ایرانی آن را واجد صلاحیت ندانستند و از دولت خواستند تا واکسن خریداری کنند اما پس از آنوزیر بهداشت در خصوص برخی اخبار برای انجام آزمایشات بالینی با بیان اینکه ما در ساخت واکسن کرونا این کاره هستیم، گفت: کشور ایران در تولید واکسن قدمت یکصد ساله دارد  و مردم از لحاظ کیفیت واکسن کرونا نگران نباشند. در شرایط کنونی تولید واکسن محدود است. در این وضعیت واکسیناسیون گروه‌های خاص در اولویت قرار دارند.

داوطلبان با 4030 تماس بگیرند

برای تزریق واکسن تولید داخل کرونا در مرحله نخست 56 نفر تحت کارآزمایی بالینی قرار می‌گیرند. البته تعداد داوطلبان برای تزریق این واکسن بیش از نیاز است. تاکنون۶۰ هزار نفر داوطلب تزریق واکسن با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته‌ و ۳۶ هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند. قرار است در دو مرحله با فاصله زمانی یک ماه تا ۳۵ روز فاز یک تزریق انسانی واکسن کرونا انجام شود. در ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  ۶ پلتفرم واکسن وجود دارد.

ستاد اجرایی فرمان امام آمادگی تولید ۹۰ درصد واکسن‌های کشور / قادر به صادرات هستیم

هفتم دی محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: آمادگی تولید ۹۰ درصد واکسن‌های کشور در آن وجود دارد.

مخبر با اشاره به توان تولید واکسن در این مجموعه گفت: ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهیانه5/1میلیون دوز می‌رسیم و از ۶ ماه دیگر این ظرفیت به ماهیانه ۱۲ میلیون دوز می‌رسد و پس از تامین نیاز کشور، قادر به صادرات واکسن به خارج از کشور هستیم.

امکان تکثیر واکسن کرونای ایرانی نیست

واکسن کرونا در صورت تهیه در گام نخست به گروه‌های حساس جامعه تزریق می‌شود. با وجود ظرفیت‌های تولید این واکسن در داخل تهیه این مهم از دیگر کشورها یکی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود چون بر اساس اظهارات محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی دستگاه تکثیر تولید واکسن‌ کرونا داخلی به شکل گسترده در کشور وجود ندارد و باید واکسن کرونا را وارد کرده و می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی  استفاده کرد.

از واکسن خارجی چه خبر؟

در این راستا گفته شده است که هلال احمر حدود یک میلیون دوز واکسن چینی و بیش از 16 میلیون دوز هم وزارت بهداشت بنا است به کشور در کنار تولید واکسن داخلی وارد کند اما سوال این است که این واکسن ها از کدام شرکت های بین المللی دریافت خواهد شد؟

کشورهای اتحادیه اروپا برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 با استفاده از واکسن کرونا ویروس  فایزر- بیونتک برای تزریق به بیش از 450 میلیون نفر را آغاز کردند.

از خانه های سالمندان در فرانسه گرفته تا بیمارستان ها در لهستان، اروپایی های مسن و اعضای کادر درمان روز یکشنبه آستین خود را بالا زدند تا واکسن ویروس کرونا را در یک کارزار تلقیح بیش از 450 میلیون نفر در سراسر اتحادیه اروپا دریافت کنند اما گویا تنها اروپا دست به تولید واکسن نزده است کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیترش درباره واکسن های تولید شده در سطح بین المللی نوشت: «تا اینجای کار در دنیای ⁧‫واکسن‬⁩ ⁧‫کرونا‬⁩،  شرقی‌ها توفیق بیشتری در پلت فورم ویروس غیرفعال داشته‌اند از چین و هند تا ایران و قزاقستان، غرب در ینگه دنیا روی mRNA پیش روی کرده و اما اروپا از روسیه تا بریتانیا فعلا در مسیر وکتور آدنو ویروس جلوترند، البته این  نما به زودی تغییر می‌کند.»

از سوی دیگر بر اساس آخرین یافته‌ها  واکسن کرونای آکسفورد که زیر نظر موسسه سرم در هند توسعه یافته، یکی از سه واکسن احتمالی برای استفاده اضطراری در مبارزه با کرونا ویروس است.

پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی شرکت آسترازنکا، بیان کرد که واکسن آکسفورد تا ۹۵ درصد از افراد در برابر بیماری کرونا محافظت می‌کند و کارآیی آن به اندازه واکسن‌های فایزر و مدرنا است.

در روزهای اخیر هم  آلبرتو فرناندز،  رئیس جمهوری آرژانتین اعلام کرد که عملیات واکسیناسیون گسترده با استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک5  در کشور از روز سه‌شنبه، در تاریخ 29 دسامبر (9 دی) آغاز می‌شود. هرچند تاکنون در آمریکا و اروپا تزریق گسترده این واکسن آغاز شده و برخلاف تصاویر منتشر شده در فضای مجازی عوارض خاصی به‌دنبال نداشته است.

آیا واکسن فایزر به ایران می‌رسد؟

شرکت فایزر اولین شرکت دارویی بود که خبر از ساخت واکسن کرونا با موفقیت بالای 70 درصد داد.  تا کنون برخی سازمان های بین المللی این واکسن را تائید کردند و آمریکا و برخی کشورهای دیگر جهان تزریق سراسری آن را آغاز کردند اما سازمان جهانی بهداشت هیچ یک از این واکسن ها را مورد تائید قرار نداده است.

19 آذر، سازمان غذا و داروی آمریکا درباره واکسن فایزر گفت این واکسن حتی پس از یکبار تزریق موثر بوده و پس از یک هفته کارآیی آن در مقابله با ویروس کرونا به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد. بر این اساس واکسن فایزر باید در دو مرحله و با فاصله سه هفته تزریق شود تا شخص را به طور کامل در برابر ویروس محافظت کند.

در ماه نوامبر این شرکت اعلام کرد کارآیی واکسن تولید شده توسط آن ۹۵ درصد است اما این واکسن باید در شرایط خاصی نگهداری شود از این رو تهیه و انتقال این واکسن به‌دلیل شرایط خاص و نگهداری دمای منفی 70 درجه به کشور غیرممکن است که بعدها عنوان شد این مشکل رفع خواهد شد.

علی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره روند نگهداری مناسب این دارو بر این باور است که جعبه‌های واکسن فایزر را می‌توان تا 10 روز در اتاق نگهداری و هر 5 روز یکبار آن را با یخ خشک شارژ کرد و اگر روند خرید و توزیع واکسن فایزر در طول یک ماه انجام شود، مشکلی بروز نمی‌کند.

بر همین اساس هفتم دی کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که قرار است بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز از واکسن فایزر خریداری و به ایران ارسال شود.

واکسن فایزر ایرانی در راه است

هفت شرکت تولیدکننده واکسن کرونا تا پایان بهمن‌99 وارد فاز انسانی می‌شوند. در روزهای اخیر هم مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا درباره شرکت ایرانی که  در زمینه تولید پیشرفت داشته گفت: این شرکت مدل واکسن فایزر را در پیش گرفته است و تا پایان این ماه مجوز فاز انسانی را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کند.

اهمیت تزریق واکسن کرونا یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در روند تولید واکسن کرونا باید اذعان کرد که دستیابی به این مهم چندان دور از ذهن نیست. هرچند مژده تولید و تزریق واکسن نباید مردم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌انگیزه کند چون این ویروس به‌دلیل ماهیتش در حال جهش است و نمی‌توان واکسنی خاص برای درمانش را به شکل قطعی اعلام کرد گرچه برخی شرکت ها تضمین داده اند اگر هم کرونا جهش پیدا کند از پسش بر می آیند که به نظر می رسد فعلا در حد ادعا است. در این شرایط معقول‌ترین اقدام رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مهار و مدیریت این ویروس منحوس است.

//انتهای پیام: 8

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز