حدود ۴۹۵ شی تاریخی از باند حفار غیر مجاز در رامهرمز کشف شد

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۹:۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۲۲۹۱۵۱
حدود ۴۹۵ شی تاریخی از باند حفار غیر مجاز در رامهرمز کشف شد
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: انهدام یک باند حفار غیرمجاز در شهرستان رامهرمز صورت گرفت که تعداد ۴۹۵ عدد شی تاریخی کشف‌ و ۲ زن نیز در این رابطه دستگیر شدند.

به گزارش برنا، احمدرضا حسینی‌بروجنی گفت: حسب گزارش منابع و مخبران محلی مبنی بر قاچاق اشیای تاریخی توسط چند فرد، موضوع با قید فوریت در دستورکار عوامل پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی رامهرمز قرار گرفت و این نیروها ضمن هماهنگی با فرماندهی انتظامی شهرستان، با همراهی نیروهای انتظامی به محل اختفای این افراد رفته و طی عملیاتی موفق به دستگیری دو زن می‌شوند.

او با بیان این‌که طی این عملیات، یک مرد نیز از محل متواری شد افزود: در ابتدا ۴۹۹ شیء مشکوک به تاریخی و یک خودرو از این باند توقیف و ضبط شد که براساس نظر کارشناس اموال فرهنگی‌تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان تعداد ۴۹۵ شیء از اشیا ضبط‌شده دارای اصالت تاریخی و چهار قطعه بدل و جدیدالساخت تشخیص داده شدند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان در این‌باره تصریح کرد: اشیای تاریخی کشف‌شده از این باند شامل سکه‌های دوره تاریخی و اسلامی و همچنین دست‌آفریده‌های ارزشمندی از جمله دشنه، شمشیر، تندیس مهر، پیکرک جام سرمه‌دان و … از جنس سنگ، فلز، سیمین، زرین، مفرغ، آهن، قلع و مس هستند که به صورت عمده مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، صدر اسلام، سلجوقی و قاجاریه هستند.

او با اشاره به این‌که اشیای مکشوف پس از صدور دستور مقام قضائی به امین اموال فرهنگی و تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تحویل شد گفت: قرار است این اموال فرهنگی‌تاریخی ارزشمند، با یاری مدیر موزه‌ها و اموال فرهنگی‌تاریخی استان، برای نخستین بار در سریع‌ترین زمان ممکن و طی هفته آتی، تدقیق، ساماندهی، مستندنگاری و آسیب‌شناسی و در سامانه جامع اموال فرهنگی‌تاریخی کشور ثبت شوند.

حسینی‌بروجنی همچنین خبر داد: قرار است پس از بررسی، تدقیق و آسیب‌شناسی این دست‌آفریده‌های ارزشمند، به‌زودی تعدادی از آن‌ها برای مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی سپرده شوند و تعدادی نیز که از در زمره نفایس فرهنگی تاریخ و تمدن سترگ ایران تشخیص داده شده‌اند، در سیاهه آثار منقول قرار گیرد و پرونده فنی تخصصی‌شده آن تکمیل شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: پرونده سوداگران پیش‌گفته نیز با توجه به متواری شدن یکی از افراد، از راه مراجع قضائی درحال پیگیری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز