به مناسبت اولین سالگرد شهید سلیمانی؛

وداع در سپیده دم با صلح سازترین ژنرال/ وطن در سوگ «مالک اشتر زمان»

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۸:۳۵:۴۶
کد خبر: ۱۱۱۳۳۰۲
وداع در سپیده دم با صلح سازترین ژنرال/ وطن در سوگ «مالک اشتر زمان»
شاید در سحرگاه روز جمعه 13 دی ماه 98، کمتر کسی منتظر شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی بود؛ خبری که یکی از غمگین‌ترین لحظات ثبت شده در تاریخ است.

به گزارش برنا؛ شاید در سحرگاه روز جمعه 13 دی ماه 98، کمتر کسی منتظر شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی بود؛ خبری که یکی از غمگین‌ترین لحظات ثبت شده در تاریخ است. انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی در عراق در فرودگاه بغداد، بسیاری از ایرانیان و مردم کشورهای منطقه و جهان را با شوک مواجه کرد. سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان بسیج مردمی عراق "حشد الشعبی" و 8 نفر از یارانشان بامداد جمعه  13 دی ماه 98 در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد پایتخت عراق به شهادت رسیدند. اقدام تروریستی آمریکایی‌ها که به صورت مستقیم با فرماندهی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، انجام گرفت نشان آشکاری از چهره تروریستی آمریکا بود.

پس از اعلام این خبر از سوی منابع و رسانه‌های عراقی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کرد. سپاه پاسداران در اطلاعیه خود نوشت: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.»

پس از این بیانیه بود که «کیوان خسروی»، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، نیز با تسلیت شهادت  سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: «جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان شد، برگزار می‌شود.»

مقام معظم رهبری، به سرعت سردار قاآنی را به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب کردند و انتقام سخت را در واکنش به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها وعده دادند. همچنین بسیاری از مقامات لشکری و کشوری بر انتقام سخت تاکید کردند و در این ارتباط هم وزارت امور خارجه کشورمان و هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر پیگیری قضائی ترور سردار سلیمانی توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تاکید کردند.

پس از این جنایت، مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در چند شهر عراق و ایران، یک روز پس از ترور او و همرزمانش طی چند روز برگزار شد. روز ۱۴ دی ۱۳۹۸، پیکرهای مطهر شهیدان حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و تعدادی از همراهانشان در بغداد و کاظمین با حضور پرشور مردم عراق تشییع شد. در ۱۵ دی ۱۳۹۸نیز پیکرهای این شهدا در شهرهای اهواز و مشهد و در ۱۶ دی ۱۳۹۸، در شهرهای تهران و قم تشییع شد. همچنین رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران بر پیکر شهید سلیمانی و با حضور میلیونی مردم نماز خواندند مراسمی که از همان ساعات اولیه، قبل از شروع مراسم در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت. در نهایت نیز پیکر مطهر شهید سلیمانی در 17 دی ماه وارد گلزار شهدای کرمان شد و در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به خاک سپرده شد.

حضور میلیونی مردم تهران در این مراسم، دشمنان جمهوری اسلامی ایران را همچون همیشه مات و مبهوت کرد به گونه ای که به گزارش نیویورک تایمز در آن جمعیت تشییع کنندگان، میلیون‌ها نفر بود که «خواستار انتقام از آمریکا» بودند. جمعیتی چند میلیونی که بسیاری از رسانه‌ها آن را شلوغ‌ترین مراسم پس از تشییع  جنازه امام خمینی(ره) قلمداد کردند.

«ژرژ ملبرونو»، خبرنگار روزنامه فرانسوی لوفیگارو، در توئیتی نوشته بود: «تجمعاتی که در ایران به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار می‌شود به احتمال زیاد گسترده‌ترین تجمع بعد از رحلت آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۸ است.»

خبرنگار نیویورک‌تایمز نیز در پیامی توئیتری نوشته بود: «مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران آغاز شد. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند. دریای بی پایان مردم از ساعت ۶ صبح [به خیابان‌ها آمده‌اند]. در ۲۵ سال گذشته هرگز چنین مراسمی دیده نشده است (بی‌سابقه بوده است).»

«ماری لوئیس کلی»، خبرنگار و مجری رادیو NPR آمریکا، نیز در حساب توییتری خود نوشته بود: ترافیک صبحگاهی در مسیر تشییع پیکر [سردار] سلیمانی. بسیاری از خیابان‌ها بسته شده و در هرجایی در مرکز تهران که شما بروید، پلاکارد‌هایی مانند این را مشاهده می‌کنید که [آیت‌الله] خامنه‌ای با [سردار] سلیمانی دیده می‌شوند.

«ولی نصر» رئیس سابق دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز در توصیف مراسم تشییع سردار سلیمانی، درپیام توئیتری نوشته بود:« به ابعاد جمعیت در تشییع جنازه (سردار) سلیمانی نگاه کنید. این (مسئله) در خاورمیانه نقطه عطفی است.»

روزنامه تایمز اسرائیل با تیتر «تجمع سوگواران سلیمانی در خیابان‌های تهران با شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل» به مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت و نوشته بود: «رهبر ایران بر پیکر سردار سلیمانی نماز خواند و دختر سلیمانی گفت که ترامپ عروسکی در دستان صهیونیست‌های جهان است.»

به باور بسیاری، حضور میلیونی مردم ایران و عراق برای تشییع قهرمانانشان، به نوعی تایید ادامه راه مقاومت و شهید سلیمانی بود که آمریکا با ترور او نیز نتوانست به هدفش یعنی نابودی محور مقاومت برسد. در واقع پس از این ترور بود که در پارلمان عراق، مصوبه‌ای تصویب شد که حاکی از لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق و پایان حضور آمریکا در منطقه بود.

به بیانی دیگر ترامپ با این بهانه که سردار قاسم سلیمانی و بسیاری از فرماندهان  سپاه را در لیست سیاه تروریستی خود قرار داده، این سردار را به شهادت رساند اما نه در میدان جنگ بلکه در حمله‌ای غافلگیرانه  و تروریستی که هیچ برنده‌ای نداشت و ترامپ با این ترور، چهره تروریستی و خصمانه خود را از یک سو نشان داد. از سوی دیگر شاید تصور نمی‌کرد ترور یک فرمانده ایرانی آن قدر برایش گران تمام شود که او را به یک قدمی، استیضاح در کنگره نزدیک کند.

در واقع حمله موشکی آمریکایی‌ها به دو خودروی حامل سردار سلیمانی و همرزمانش که با دستور مستقیم ترامپ صورت گرفت و منجر به شهادت آنها شد از سوی ایران همان گونه که در ساعات اولیه پس از این اقدام تروریستی تحت عنوان «انتقام سخت» عنوان شد، بی پاسخ نماند این حمله با انتقام سخت ایران و با حمله به پایگاه عین الاسد آمریکا، بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکایی در منطقه واقع در عراق روبرو شد.

در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق شلیک کرد. در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت تدریجی اعلام کرد که تعداد ۱۱۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر و در پی انجام این اقدام تروریستی، بحث اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق مصوب شد که طبق این مصوبه نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند که به عنوان دستاورد مهمی برای عراقی‌ها و همچنین ناکامی آمریکا در عراق محسوب می‌شود.

حال با گذشت یک سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایرانی و عراقی‌اش، همچنان پرونده ترور او باز است تا جایی که اخیرا حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی ستاد مردمی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در نشست خبری در خصوص اقدامات قضایی و حقوقی برای مقابله با عاملان و آمران ترور سردار سلیمانی گفته است: «در تکمیل کامل، دقیق و مستند پرونده آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانش، تعداد متهمان اصلی آمر و عامل آمریکایی ترور سردار سلیمانی از ۴۵ به ۴۸ تن افزایش پیدا کرده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد صدور حکم قضایی و اقدامات قوی و تاثیرگذار قضایی در این مساله باشیم. بر مبنای اطلاعاتی که از مسوولان قوه قضائیه به دست آمده تاکنون به ۶ کشور نیابت قضایی داده شده است.»

همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه سیاست خارجه، نیز در نشست خبری‌اش بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز