چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

نامه یک نماینده به دادستان کل کشور/ درخواست برای یک انتصاب توسط رئیس جمهور/ ماجرای جنجال برای واردات واکسن چه بود؟

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۵:۲۱:۱۶
کد خبر: ۱۲۳۵۹۰۲
نامه یک نماینده به دادستان کل کشور/ درخواست برای یک انتصاب توسط رئیس جمهور/ ماجرای جنجال برای واردات واکسن چه بود؟
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا، بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح (شنبه) در دیدار مدال‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو، با قدردانی صمیمانه از قهرمانان کشورمان گفتند: مهمترین پیام قهرمانی ورزشکاران افتخارآفرین کشور در صحنه‌های بین‌المللی، امکان تحقق کارهای به ظاهر نشدنی و انتقال پیام ایستادگی و امید و نشاط به جامعه و جوانان است.

آیت‌الله خامنه‌ای این پیام را برای جامعه، آورده بسیار مهمی خواندند و افزودند: در حالی‌که دستگاه‌های بسیاری مشغول برنامه‌ریزی برای سلب امید و نشاط از جامعه بویژه از جوانان هستند، قهرمانی ورزشکاران ایرانی، پیام امید را به کل جامعه تزریق می‌کند و این موضوع بسیار ارزشمند است.

ایشان با اشاره به پیام‌های کوتاه تشکر خود بعد از قهرمانی ورزشکاران، خاطر نشان کردند: بدانید این پیام‌ها از عمق جان است و قدر و اهمیت حرکت شما را می‌دانیم.

رهبر انقلاب با اشاره به قهرمانی ورزشکاران با وجود برخی محدودیت‌ها، گفتند: اینکه با وجود این محدودیت‌ها پرچم کشور بالا برده و سکوهای جهانی فتح می‌شود، نشان از اراده قوی و عزم راسخ است و این عزم، اراده و قهرمانی و امیدآفرینی نه تنها در ورزش بلکه در عرصه‌های علم، فناوری، هنر و ادبیات نیز وجود دارد که یکی از وظایف مهم مسئولان نشان دادن صادقانه این افتخارآفرینی‌هاست.

ایشان در ادامه به نمونه‌هایی از قهرمانی‌ها و مدال آوری‌های ناسالم در ورزش جهان اشاره کردند و افزودند: علاوه بر ناداوری‌ها، رشوه و زد و بندهای سیاسی و استفاده از مواد نیروزا، کسب مدال به‌واسطه وطن‌فروشی و خود فروشی نیز از نمونه‌های قهرمانیِ ناسالم است.

آیت‌الله خامنه‌ای تجلی ارزش‌های انسانی و دینی و معنوی در کنار قهرمانی را بسیار ارزشمند خواندند و با اشاره به نمونه‌هایی از این موارد در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک گفتند: نام‌گذاری کاروان ورزشی به نام شهیدان بویژه شهید سلیمانی، اهدای مدال از طرف چند قهرمان به شهیدان خاص، استفاده از چفیه به‌عنوان نماد ایثار و مقاومت و سجده برآن، رعایت حجاب و پوشش به‌خصوص استفاده از چادر در پرچمداری کاروان، ابراز عشق و محبت به پرچم ایران، صحنه های نماز خواندن، درآغوش گرفتن حریف مغلوب و صحنه احترام تیم والیبال پارالمپیک به مادر شهید بابایی، جلوه‌هایی از ارزش‌های اسلامی و معرّف هویت ملت ایران هستند.

ایشان تأکید کردند: بانوان ورزشکار ایرانی در این رقابت‌ها ثابت کردند که حجاب اسلامی مانع درخشش در عرصه ورزش نیست همانگونه که این موضوع را در عرصه‌های سیاست و علم و مدیریت نیز ثابت کرده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حجاب ورزشکاران زن ایرانی، راه را برای ورزشکاران زن کشورهای اسلامی نیز هموار کرده به‌گونه‌ای که اکنون بانوان ورزشکار بیش از ۱۰ کشور اسلامی، با رعایت حجاب در میادین ورزشی حاضر می‌شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای موضوع به رسمیت نشناختن رژیم جنایتکار صهیونیستی در میادین ورزشی را موضوعی بسیار مهم دانستند و گفتند: رژیم سفّاک، نسل‌کُش و نامشروع صهیونیستی تلاش دارد با حضور در میدان‌های بین‌المللی ورزشی برای خود کسب مشروعیت کند و مستکبرین جهانی نیز به او کمک می‌کنند اما مسئولان محترم ورزشی و ورزشکاران نباید در این حوزه، به هیچ عنوان منفعل شوند.

ایشان با اشاره به اقدامات متقابل رژیم صهیونیستی و حامیانش برای محروم کردن ورزشکاران، تأکید کردند: وزارت ورزش و وزارت امور خارجه و دستگاه‌های حقوقی باید این موضوع را از راه‌های حقوقی دنبال و از ورزشکاران کشور و حتی ورزشکاران مسلمان دیگر کشورها همچون ورزشکار الجزایری، که اخیراً محروم شد، حمایت کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ورزشکار سربلند ایرانی نمی‌تواند بخاطر یک مدال با نماینده رژیم جنایتکار دست بدهد و عملاً او را به رسمیت بشناسد، افزودند: این موضوع سابقه دارد و در گذشته هم ورزشکاران کشورها از مسابقه با نمایندگان رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی امتناع می‌کردند و بعد از مدتی هم آن رژیم از بین رفت و رژیم صهیونیستی نیز نابود خواهد شد.

انتصاب هفته؛ محمدباقر ذوالقدر

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست استعفای محسن رضایی از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند.

در متن پیام رهبری آمده بود: «بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر محسن رضایی

تلاش‌ها و زحمات شما در سالیان متمادی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت فراموش نشدنی است. ضمن پذیرش استعفای جنابعالی، موفقیت‌تان در مسئولیت جدید را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله.»

چندی پیش محسن مجتهد‌شبستری، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی دو نام را برای جانشینی رضایی مطرح کرده بود؛ جلیلی و ذوالقدر.

او گفت: «محمدباقر ذوالقدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام سابقه‌ای نداشته و سابقه‌اش نظامی است و آدم موجه و شخصیت محترمی است، ولی اطلاعی ندارم که منصوب می‌شود یا خیر... سعید جلیلی چون عضو مجمع است، با مسائل آشنایی دارد و احتمال دبیری او خیلی منطقی‌تر به‌ نظر می‌رسد».

این احتمال هفته جاری منتفی شد و پس از استعفای محسن رضایی از دبیری مجمع و پذیرش آن از سوی مقام معظم رهبری، محمدباقر ذوالقدر از سوی صادق آملی‌ لاریجانی، رئیس مجمع، به‌عنوان جانشین او تعیین شد.

جنجال هفته؛ نامه یک نماینده به دادستان کل کشور

احمد نادری، نماینده اصولگرای تهران، در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور در حالی خواستار ممانعت از خروج ابراهیم خدایی از کشور شد که در بخشی از این نامه تاکید کرده بود: «باخبر شدیم آقای ابراهیم خدایی (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور) به بهانه فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور دارند.» این نماینده اصولگرا که در ادامه بار دیگر بر شائبه خروج برخی مدیران سازمان سنجش، به‌رغم شکایات و تخلفات گسترده تاکید کرده بود، در پایان نوشت: «خواهشمند است دستور مقتضی جهت ممنوع‌الخروج شدن ایشان را صادر فرمایید تا خللی در فرآیند تظلم‌خواهی مردم و صیانت از حقوق بیت‌المال رخ نداده و امکان فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی برای این فرد میسر نشود.»

نادری همزمان در توییتر خود نیز تاکید کرد و نوشت: «برای جلوگیری از تکرار سناریوی خروج از کشور، در نامه‌ای به دادستان محترم، خواهان ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و برخی مدیران آن شدم. یکی از مهره‌های کلیدی وزارت علوم که ظلم‌های فراوانی در سال‌های قبل به دانشگاهیان کرد، به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در کمیسیون اصل 90 از کشور خارج شد.» 

این ادعای نادری اما خیلی زود با واکنش ابراهیم خدایی مواجه شد. بر این اساس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نوشته‌ای اعلام کرد: «پیرو نامه احمد نادری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، به دادستان کل کشور مبنی بر قصد اینجانب برای خروج از کشور به بهانه فرصت مطالعاتی، با توجه به اینکه اینجانب تا به حال درخواستی از دانشگاه محل استخدام و هیچ مرجع قانونی دیگری جهت فرصت مطالعاتی نداشته‌ام به استحضار می‌رساند مطالب ایشان کذب محض است.»

خدایی تصریح کرد: «لذا خواهشمند است دستور فرمایید بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به نشر اکاذیب توسط ایشان رسیدگی صورت گیرد.». 

***

روزنامه شرق نوشت: در پی طرح برخی ادعاها در‌خصوص امتناع دولت پیشین از خرید واکسن و تسریع واردات در دولت جدید، یک منبع آگاه نزدیک به دولت تدبیر و امید در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت: اگر پمپاژ برخی اخبار دروغین به افکار عمومی اتفاق نیفتاده و ابهامات بسیاری حول تأمین واکسن در ذهن عموم مردم شکل نگرفته بود، دولت تدبیر و امید تا همین حد هم مایل به پاسخ‌گویی به فضاسازی‌ها و خطوط تخریبی نبود؛ چرا‌که شکل‌گرفتن مجادلات سیاسی حول موضوعات مهم و ملی از‌‌ جمله سلامت مردم و جامعه را ورای همه رقابت‌ها و بگومگوهای سیاسی می‌دانیم. این منبع نزدیک به دولت پیشین، انتساب همه واردات واکسن به کشور به دولت جدید و اتهام‌زنی به دولت سابق در این زمینه را اقدامی ناشی از بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی دانست و عنوان کرد: آنچه در زمینه واکسیناسیون از آغاز تا‌کنون انجام شده، عین‌به‌عین طبق محتوای سند ملی واکسیناسیون است که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده است. مواردی همچون ترتیبات تأمین واکسن، چه در داخل و چه از خارج، تا ترتیب تزریق واکسن همه در این سند نهایی شده است. سندی که مصوب ستاد فرا‌قوه‌ای و فراجناحی مبارزه با کروناست‌.

او افزود: اولین تلاش‌ها برای خرید واکسن در دولت تدبیر و امید از همان ابتدای سال 1399 آغاز شد و مذاکرات متعددی با محوریت وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای متعدد فروشنده واکسن از‌ جمله چین، ژاپن، روسیه و هند به عمل آمد و قراردادهای متعددی برای خرید واکسن منعقد شد. با وجود این قراردادها، تأمین واکسن از سوی فروشندگان و ایفای تعهد از سوی آنها با موانعی روبه‌رو بود که برطرف‌شدن آن تا همین هفته‌های اخیر به طول انجامید. این منبع آگاه گفت: باید توجه کنیم که الان هم کشورهای تأمین‌کننده نیاز داخلی خودشان را برطرف کرده‌اند و واکسن بیشتری را برای فروش خارجی عرضه می‌کنند و هم به‌طورکلی با افزایش پوشش واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند دنیا، واکسن‌های قابل عرضه در سطح جهان افزایش یافته و هم اینکه محدودیت تحریمی علیه ایران در زمینه واکسن برچیده شده است. براساس این تحولات، در زمینه تأمین واکسن گشایشی ایجاد شد که بخشی از آن در ماه پایانی مسئولیت دولت تدبیر و امید به وقوع پیوست و بخش دیگر در هفته‌های اخیر و با روی‌کار‌آمدن دولت جدید اتفاق افتاده است.

حاشیه هفته؛ درخواست برای یک انتصاب توسط رئیس‌جمهور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهوری، سمیه رفیعی، دیگر نماینده تهران، را به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست معرفی کند.

زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس، در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «سازمان محیط زیست در طی سالیان اخیر با بی‌مسئولیتی فراوان نیازمند به‌کارگیری فردی متخصص، جوان و انقلابی است تا بتواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران نماید. امیدوارم رئیس‌جمهور محترم با انتخاب ‫سمیه رفیعی‬ از بانوان جوان، فعال و متخصص در حوزه محیط زیست، موجبات تحول در حفظ محیط زیست به‌عنوان امانت آیندگان شود».

خبر هفته؛ درگذشت نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله میرفخرالدین موسوی ننه‌کران، نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری، دارفانی را وداع گفت.

 آیت‌الله میرفخرالدین موسوی ننه‌کران مسئولیت‌های دیگری همچون نمایندگی مردم اردبیل در دوره‌های اول، سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نیز ریاست شعبه دوم دیوان عالی کشور، موسس حوزه علمیه کاظمیه و موسس کانون تحقیقاتی - حقوقی نسیم حکمت در قم را بر عهده داشته است.

دروغ هفته؛ انتصاب استانداران

وزارت کشور با رد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره انتخاب استانداران اعلام کرد اخبار انتصاب استانداران در رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود. اخبار انتصاب استانداران پس از تصویب در هیات دولت، به طور رسمی در پایگاه اطلاع رسانی دولت، پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور و رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود.

وزارت کشور ادامه داد: با توجه به انتشار اخبار غیرمستند و شایعات بدون صحت نسبت به انتخاب و معرفی استانداران در برخی از رسانه‌ها، با رد گمانه‌زنی‌های منتشره، تاکید می‌شود این اخبار رسما منتشر خواهد شد.

عکس هفته؛ تصویری از اقامه نماز آیت الله رئیسی

تصویری از اقامه نماز در هواپیمای حامل آیت الله رئیسی در حاشیه سفر به تاجیکستان در فضای مجازی منتشر شده است که رحیمی جهان‌آبادی، نماینده اهل سنت مجلس، اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور و امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه، در صف نماز حضور داشتند.

5608558

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز