برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۲۰:۴۷:۳۱
کد خبر: ۱۲۸۷۸۳۸
ناوگان اقیانوس آرام روسیه روز سه شنبه از برنامه برگزاری رزمایش دریایی مشترک روسیه، ایران و چین خبر داد.

 به گزارش برنا، دفتر مطبوعاتی ناوگان اقیانوس آرام روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در بندر چابهار ایران، ناوگروه اقیانوس آرام روسیه شامل ناو موشک انداز واریاگ، ناوشکن آدمیرال تریبوتس و تانکر نفتکش بوریس بوتوم لنگر انداخته اند.

در بیانیه گفته شده است که هیات نیروی دریایی روسیه در همایشی به مناسبت برگزاری رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین شرکت خواهند کرد.

دفتر مطبوعاتی ناوگان اقیانوس آرام روسیه در بیانیه خود تصریح کرده است: ناوگروه روسیه در هنگام برگزاری رزمایش در محدوده دریایی چند کشور منطقه حضور خواهند یافت.

ناوگروه اقیانوس آرام روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ بندر ولادی واستوک در خاور دور روسیه را ترک کرد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز امروز در یادداشتی درخبرگزاری اسپوتینک روسیه یاداوری کرد که در حوزه دفاعی و انتظامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روند رو به رشدی دارد. انجام رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان بیانگر جدیت سه کشور است.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهراننیز  هدف اصلی رزمایش دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین را تامین امنیت کشتیرانی بین المللی و مبارزه با دزدان دریایی عنوان کرد.

  این دیپلمات ارشد روس در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک خاطرنشان کرد، رزمایش مشترک سه کشور در خلیج فارس برگزار می شود.  

برای نخستین بار ایران،‌ روسیه و چین رزمایش مشترک دریایی در دی ماه سال ۱۳۹۸ برگزار کردند که چهار روز ادامه داشت و بخشی از شمال اقیانوس هند را دربر می گرفت. 

در آن رزمایش، دریانوردان روسی، ایرانی و چینی سناریوهایی را برای جستجو و رهاسازی کشتی‌های اسیر شده توسط دزدان دریایی، برپایی مانور مشترک، کمک به کشتی‌ها در هنگام خطر و عملیات ضد تروریستی تمرین  کردند.

آن رزمایش نخستین رزمایش مشترک ایران با کشورهای دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود  و در گزارش های رسانه ها درباره آن رزمایش خاطرنشان شد که کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما