آب؛ بهترین آشامیدنی برای مصرف داروها، مگر در ترکیبات آهن دار

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۵:۴۳:۱۷
کد خبر: ۶۹۸۴۳۶
آب؛ بهترین آشامیدنی برای مصرف داروها، مگر در ترکیبات آهن 
دار
مسوول فنی داروخانه بیمارستان امیرالمومنین (ع) با بیان اینکه کنترل بسیاری از بیماری ها نیاز به دارودرمانی دارد و تداخل دارو با غذا می تواند اثربخشی دارو ها را دستخوش تغییر کند، در زمینه مصرف همزمان داروها با غذا و نوشیدنی، توصیه هایی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر "ندا ذوالفقاری" اظهارداشت: بسیاری از مواد غذایی می توانند کارایی دارو را کاهش و یا بر سمی بودن آن بیفزایند، از طرف دیگر اثرات درمانی با عوارض جانبی دارو ها نیز قادر است بر وضعیت تغذیه فرد تاثیر بگذارد.
وی آب را بهترین آشامیدنی برای مصرف همراه دارو اعلام کرد و افزود: البته در رابطه باترکیبات آهن، استثنا وجود دارد، به طوری که بهترین آشامیدنی برای افزایش جذب ترکیبات آهن دار، آشامیدنی حاوی ویتامین C مانند عصاره مرکبات به ویژه آب پرتقال و آب گریپ فورت است، زیرا ویتامین C باعث چندین برابر شدن جذب آهن می شود.
این دکتر داروساز ادامه داد: گریپ فورت حاوی ترکیباتی است که تصلب شرائن را کاهش می دهد و از طرف دیگر تکثیر سلول های سرطانی را مهار می کند، با این وجود برخلاف سایر مرکبات با بسیاری از داروها تداخل دارد؛ به ویژه اگر با صبحانه مصرف شود، آب گریپ فورت به علت مهار یکی از مهمترین آنزیم های کبدی باعث افزایش غلظت سرمی داروها و در نتیجه افزایش عوارض جانبی آنها می شود، به طوری که یک لیوان آب گریپ فورت باعث افزایش دست کم دو برابر غلظت برخی از داروها در خون می شود؛ بنابراین برای مصرف آن با بعضی داروها توصیه نمی شود.
وی توصیه کرد: داروهای خواب آور و ضداضطراب، قلبی عروقی، آنتی هیستامین، ضدافسردگی، کاهش دهنده چربی و داروهای ضد تشنج را با آب گریپ فورت مصرف نکنید.
این کارشناس امور دارویی، ادامه داد: به عنوان مثال "وارفارین"  یک داروی ضد انعقاد است که برای جلوگیری از ایجاد لخته خون استفاده می شود؛ مهمترین عاملی که بر عملکرد وارفارین تاثیر می گذارد، ویتامین K  موجود در رژیم غذایی است؛ به طوری که مصرف پایدار غذاهای غنی از ویتامین  K می تواند اثر ضدانعقادی این دارو را مهار کند و بهتر است مواد غنی سرشار از ویتامین  K کمتر مصرف شوند.
دکتر ذوالفقاری در خصوص مصرف دارهای "آتنولول"، "کارودیول"، "متوپرولول" و "پروپرانولول" نیز گفت: بهتر است این داروها همراه با غذا یا بعد از غذا مصرف شوند و از دو ساعت قبل تا 6 ساعت بعد از مصرف این داروها از مرکبات و مکمل کلسیم استفاده نشود، از مصرف همزمان این دارو با فراورده های شیرین بیان نیز خودداری شود.
وی در ادامه در مورد داروی "فروزماید" نیز یادآور شد: این دارو در درمان فشار خون موثر است و در صورتی که همراه غذا استفاده شود، اثر آن کاهش می یابد؛ از طرفی این دارو باعث از دست رفتن پتاسیم، منیزیم و کلسیم می شود، از این رو باید منابع غذایی این مواد بیشتر مصرف شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز