خودکشی سفید

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۲۱۳
خودکشی سفید
پژوهش‌های علمی جدید نشان می‌دهد که مصرف بی رویۀ نمک تأثیر مستقیمی بر کاهش عمر انسان ها دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، بر اساس مطالعه ای که روی نیم میلیون شهروند انگلیسی انجام شده است،  افزودن نمک به وعده های غذایی سر سفره با مرگ زودهنگام ارتباط مستقیمی دارد

محققان دریافتند که مصرف زیاد نمک همراه با غذا باعث کاهش بیش از دو سال امید به زندگی برای مردان و یک سال و نیم برای زنان می‌شود، البته این مورد شامل چاشنی در طول فرآیند پخت و پز نمی شود.

پروفسور لو چی از دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولین در نیواورلئان، که این آزمایش را هدایت می‌کرد، در رابطۀ با مضرات مصرف زیاد نمک عنوان می‌کند: "طبق اطلاعات من، پژوهش ما اولین مطالعه‌ای است که رابطه بین افزودن نمک به غذاها و مرگ زودرس را ارزیابی می کند." حتی یک کاهش متوسط در مصرف سدیم، با افزودن نمک کمتر یا بدون نمک به غذا در سفره، احتمالاً به مزایای سلامتی قابل توجهی منجر می‌شود، به‌ویژه زمانی که در جمعیت عمومی حاصل شود.»

این یافته ها بر اساس پژوهش بر روی نیم میلیون شهروند انگلیسی به دست آمده است، این افراد به طور متوسط حدود 9سال تحت نظر بودند. پرسش شوندگان بعد از پیوستن به این مطالعه بین سال‌های 2006 تا 2010، از طریق یک پرسشنامه الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفتند که چقدر به غذاهای خود نمک اضافه می‌کنند و چند بار این کار را انجام می‌دهند.

ردیابی دقیق مصرف نمک دشوار است؛ چرا که بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی سطوح بالایی از نمک هستند و اندازه گیری مستقیم با آزمایش ادرار لزوماً تصویری فوری از میزان مصرف کلی ارائه نمی دهد. تقریباً 70 درصد سدیم دریافتی در کشورهای غربی از غذاهای فرآوری شده و آماده نشأت می‌گیرد و 8 تا 20 درصد ناشی از نمک اضافه شده در سر سفره است با این حال، افزودن نمک در غذاهای معمول، شاخص بسیار خوبی برای میزان اشتیاق افراد به نمک به نظر می‌رسد بنابراین تیم تجزیه و تحلیل برای اندازه‌گیری این مشخصه زمان بیشتری گذاشتند.

نتایج حاکی از این بود که در مقام قیاس با کسانی که هرگز نمک وابسته به مصرف نمک در غذا نبودند یا نمک کمتری استفاده می‌کردند، خطر مرگ زودرس در کسانی که همیشه غذای خود را پرنمک مصرف می‌کنند، 28درصد بیشتر بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، امید به زندگی مردان و زنانی که همیشه نمک زیادی مصرف می‌کنند نسبت به سایرین به ترتیب  3تا2 و 1.5 سال کمتر است.

گاردین البته خاطرنشان می‌کند که دیگر عوامل مؤثر بر نتایج تأثیر بگذارند از جمله سن، جنس، قومیت، محرومیت، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز  برای احصای این نتایج در نظر گرفته شده بودند.

چند توصیه برای مصرف کنندگان مصرف نمک

پروفسور آنیکا روزنگرن، محقق ارشد آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ، که در این تحقیق مشارکتی نداشت، گفت که اگرچه برخی توصیه های بهداشتی ساده بودند، اما هیچ جنبه منفی برای ترک سیگار برای نمک وجود ندارد، سطح بهینه آن وجود دارد. نمی توان به طور کامل از رژیم غذایی حذف کرد. تعیین نقطه شیرین از نظر سلامتی برای هر فرد دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: «تاکنون، آنچه شواهد جمعی در مورد نمک نشان می‌دهد این است که افراد سالمی که مقادیر طبیعی نمک معمولی را مصرف می‌کنند، نیازی به نگرانی زیادی در مورد مصرف نمک خود ندارند.»

این گروه باید متعادل کردن مصرف نمک با رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات را در اولویت کاری خود قرار دهد، البته با این حال کسانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند باید مصرف خود را کاهش دهند.

وی در خاتمه گفت: «عدم افزودن نمک اضافی به غذاهای آماده یکی از راه‌های دستیابی به این هدف است».

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز