برنا قتل عام درختان این بار در محله صادقیه تهران را بررسی می‌کند؛

وقتی هیچکس سرِ بریدهِ درختان را گردن نمی‌گیرد/ شهرداری تهران: راه آهن پاسخ بدهد/ راه آهن: شهرداری دروغ می گوید

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۵:۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۱۶۴۱۰۸
وقتی هیچکس سرِ بریدهِ درختان را گردن نمی‌گیرد/ شهرداری تهران: راه آهن پاسخ بدهد/ راه آهن: شهرداری دروغ می گوید
21 فرودین ماه سال 1400 ویدئویی به دست خبرگزاری برنا رسید که نشان می‌داد عوامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران و منطقه 18 و همچنین کلانتری 153 شهرک ولیعصر با دست داشتن حکم قطع درختان اقدام به بریدن درختان این محله کردند اما ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش برنا؛ انگار قرار نیست قصه پر غصه قطع درختان پایتخت به پایان برسد. یک روز درختان طولانی ترین خیابان خاورمیانه یعنی ولیعصر را سر می‌برند و روز دیگر به جان سایر مناطق می افتند و در زمان نامناسب به بهانه هرس آنها را قطع می‌کنند و از ریشه می‌خشکانند. این بار گویا قرعه به نام درختان محله صادقیه تهران افتاده است. یکی از شهروندان با ارسال ویدئو و عکس‌هایی از قطع درختان محله‌شان به خبرگزاری برنا می‌خواهد صدای اعتراض خود و هم محله‌ای هایش را به گوش مسئولین برساند. طبق  مستنداتی که به دست خبرنگار ما رسیده و در خبرگزاری محفوظ است روز 21 فروردین ماه سال 1400 عوامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران و منطقه 18 و همچنین کلانتری 153 شهرک ولیعصر با داشتن حکم قطع درختان اقدام به بریدن درختان این محله کردند؛ موضوعی که شهرداری منطقه 18 تهران آن را رد و تاکید کرد شهرداری هیچگونه دخل و تصرفی در انجام این کار نداشته است.

 

شهرداری هیچ دخل و تصرفی در قطع درختان این منطقه نداشته است/ اداره کل راه آهن استان تهران باید پاسخگو باشد

روابط عمومی شهرداری منطقه 18 تهران در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص قطع درختان حریم راه آهن تهران-اهواز گفت: اداره کل راه آهن استان تهران که تصمیم دارد خطوط ریلی تهران به اهواز را 4 خطه کند چندی پیش به کمیسیون ماده 7 شهرداری، درخواست جابجایی درختان را ارسال کرد اما از آنجایی که اکنون فصل مناسبی برای جابجایی درختان نیست شهرداری منطقه از دادستانی ناحیه 37 دادگستری خواست قطع درختان این منطقه متوقف شود تا در فصل مناسب این جابجایی صورت گیرد.

روابط عمومی منطقه 18 تهران در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری منطقه 18 تهران هیچگونه دخل و تصرفی در قطع درختان حریم راه آهن تهران-اهواز ندارد و اداره راه آهن استان تهران باید پاسخگو باشد.

قطع درختان توسط راه آهن کذب محض است/ اگر می‌خواستیم برای ریل گذاری خط تهران-پرند درخت قطع کنیم بیش از دو سال منتظر نمی‌ماندیم

علی کاظمی منش، مدیرکل راه آهن تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به صحبت‌های شهرداری منطقه 18 تهران که گفته است باید راه آهن پاسخگوی قطع درختان باشد گفت: اینکه گفته شود اداره راه آهن درخت‌های حریم ریل را قطع کرده است کذب محض است. 

او افزود: براساس یک طرح ملی ما باید خط چهارم تهران به پرند را ریل گذاری کنیم اما در حریم ریلی راه آهن حدود 200 درخت وجود دارد که در گذشته برای سرسبز بودن ناحیه کاشته شده است بنابراین ما ناچار شدیم برای عبور ریل باید آنها را جابجا کنیم به همین دلیل تقاضای خود را به شهرداری ارسال کرده‌ایم اما در جلساتی که با مردم داشتیم آنها موافق نبودند این درختان جابجا شوند چون می‌گفتند اگر درختان نباشند سر و صدای بسیار زیادی برای ساکنین ایجاد می‌شود به همین دلیل پروژه متوقف مانده است یعنی نه مجوزی از شهرداری گرفته شده و نه درختی قطع شده است.

کاظمی منش تصریح کرد: راه آهن در تقاضای خود از شهرداری برای جابجایی درختان عنوان کرد که ما به همین تعداد درخت یا حتی دوبرابر آن در جایی دیگر درخت می‌کاریم و همین درخت‌ها را نیز جابجا می‌کنیم اما به دلایلی که عنوان کردم پروژه متوقف ماند و هیچ کاری انجام نشد چون شهر آنقدر بی قانون نیست هر دستگاهی به دلخواه خود درخت قطع کند.

مدیرکل راه آهن تهران در ادامه گفت: ما در اداره راه آهن اگر می‌خواستیم درختی قطع کنیم دو و نیم سال منتظر نمی‌ماندیم تا این موضوع از مسیر قانونی حل شود پس منتظر هستیم تا شهرداری موافقت کند و مجوز دهد ضمن اینکه مردم هم راضی باشند.

گزارشی از قطع درختان محله صادقیه به ما نرسیده است/ طرح‌های توسعه‌ای و معضلات شهری دلیل اصلی قطع برخی درختان هستند/ هیچ درختی بدون مجوز قطع نمی‌شود

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به قطع درختان در محله صادقیه تهران و حریم راه آهن تهران-اهواز گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر قطع درختان در این منطقه به ما ارسال نشده است و اگر گزارشی به دست ما برسد بنده کارشناسی را به منطقه اعزام می‌کنم تا موضوع را در دست بررسی قرار دهیم.

او با تاکید براینکه سیاست ما حفظ فضای سبز شهری است، افزود: ما با هرگونه قطع درخت، از بین بردن و نابودی فضای سبز شهری مخالف هستیم و سیاست‌های ما در طی 4 سال گذشته همواره مبنی بر حفاظت و صیانت از فضای سبز و درختان بوده است و عملکرد مدیریت شهری در این دوره بر این ادعای من صحه می‌گذارد چرا که فضای سبز استان تهران بسیار توسعه پیدا کرده و بر تعداد باغات و فضای سبز آن افزوده شده است در عین حال که از باغ کشی، نابودی درختان و تعطیلی باغات جلوگیری شده است.

صدراعظم نوری با اشاره به موارد قانونی قطع درختان توسط شهرداری‌ها تصریح کرد: گاهی اوقات به دلیل برخی از طرح‌های توسعه شهری یا باز کردن گره ترافیکی در شهر، از بین بردن منبع آب گرفتگی و سایر معضلات ناگزیر هستیم که درختان را جابجا کنیم بنابراین مناطق درخواست قطع درختان را به کمیسیون ماده 7 ارسال می‌کنند تا طرح درخواست را مورد بررسی قرار دهند لذا تایید و دستور کمیسیون ماده 7 برای صدور محوز قطع درختان ضروری است.

این عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: تمام تلاش ما این است که اگر در جایی هم نیاز به قطع درختان است، آنها را جایگزین کنیم و طراحی جدیدی برای آن انجام دهیم تا درمسیر دیگر قرار بگیرد و اگر درختان پهن برگ باشند در فصل مناسب زیر نظر سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران جابجا می‌شوند.

صدر اعظم نوری درخصوص میزان تخلف شهرداری‌ها در قطع درختان گفت: معمولا شهرداری‌ها در این زمینه تخلف ندارند و اگر هم درختی را در فضاهای عمومی مانند معابر و فضاهای بزرگراهی و... قطع می‌کنند حتما با هدف و دلیل است و مجوز آن کسب می‌شود وگرنه دلیلی ندارد شهرداری که خودش درخت می‌کارد، صدها اصله درخت در روز درختکاری هدیه می‌دهد و یا باغ تملک می‌کند درختان را آن هم بدون دلیل کارشناسی شده قطع کند.

او درباره کارآیی قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری نیز عنوان کرد: قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری صد در صد در حال اجراست و در دوره شورای پنجم با سازو کارهای کمیسیون محیط زیست کاملا اجرا شده است و تلاش می شود در جهت حفظ و صیانت از باغات و درختان سیاست‌های سختگیرانه و انقباضی اعمال شود تا هرکسی نتواند به راحتی درختان ملک خود را قطع کند و ساخت و ساز انجام دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر ضمن تاکید بر بازنگری این قانون گفت: هر قانونی براساس اقتضائات زمان خود نوشته می‌شود بنابراین با گذشت زمان نیاز به بازنگری و اصلاح دارد در مورد این قانون نیز همینطور است؛ برخی مواد آن، آیین نامه و اصلاحیه آن باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

قطع درختان باید با دلیل و در راستای منافع مردم باشد/ شهرداری‌ها یا سازمان محیط زیست پیشنهاد افزایش جریمه برای قطع کردن درخت را به مجلس ارسال کنند/ برخورد قضایی با شهرداری‌های متخلف

محمد صالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به قطع درختان در سطح شهر گفت: فقط درصورت توسعه یا عمران شهری و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان می‌توان برخی از درختان را قطع و جابجا کرد درواقع قطع درختان باید با دلیل و پشتوانه و در راستای منافع مردم و خدمات رسانی به آنها باشد.

او با تاکید بر مسئولیت شهرداری‌ها افزود: در شرایط فعلی جامعه که وضعیت آلایندگی و آلودگی هوا برای مردم بسیار آزاردهنده است باید کاشت درخت و ایجاد فضای سبز مطلوب در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد و توجه ویژه ای به حفاظت از آنان داشته باشند و تمام تلاش خود را انجام دهند.

جوکار تصریح کرد: در این خصوص قوانین و مقرراتی مانند قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری نیز داریم که در آن ضمانت اجراهایی پیش بینی شده است برای مثال برای قطع کردن درخت جریمه نقدی درنظر گرفته شده است اما مشکل اینجاست از آنجایی که جریمه‌ها کاهش پیدا کرده این امر (قطع کردن درختان) بیشتر شده است و به اصطلاح دست مردم باز شده بنابراین ضروری است تا شهرداری‌ها یا سازمان محیط زیست پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای افزایش جریمه‌ها ارسال کنند تا قانون مورد اصلاح قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این خصوص طرح دارد یا خیر؟ گفت: تاکنون چنین موضوعی در دستور کار کمیسیون و مجلس نبوده است اما شهرداری‌ها از طریق وزارت کشور و سازمان محیط زیست می‌توانند این پیشنهاد را به مجلس ارسال کنند تا جریمه قطع کردن درخت افزایش پیدا کند.

او با اشاره به برخورد قضائی با شهرداری‌های متخلف در زمینه قطع درختان بیان کرد: همانطور که اشاره کردم اگر قطع درختان با پشتوانه منطقی و در راستای منافع مردم باشد ایرادی ندارد اما اگر شهرداری بدون دلیل خاصی اقدام به قطع درختان کند برخورد قضایی با او صورت می‌گیرد.

وقتی هیچکس سرِ بریده درختان را بر گردن نمی‌گیرد!

پیگیری‌های خبرگزاری برنا برای پیدا کردن مسئول درختان سر بریده بی نتیجه ماند و باز هم طبق معمول هیچکس تقصیر را گردن نگرفت و هرکس به نحوی مسئولیت را از سر خودش باز کرد اما آنچه مهم است و می‌بینیم قطع شدن درخت‌هاست، درخت‌هایی که بیش از همیشه این روزها به آنها نیاز داریم اما ناعادلانه قربانی بی کفایتی می‌شوند و سر خم می‌کنند. قصه پُر غصه قطع درختان همچنان ادامه دارد و آنطور که مبرهن است ادامه نیز خواهد داشت و قرار نیست درخت‌های محله صادقیه منطقه 18 آخرین قربانی‌های تصمیم‌های اشتباه ما آدم‌ها باشند اما کسانی که مسئولیت دارند بدانند این کار چیزی جز خیانت نیست و خیانت به مردم هم عاقبتش مشخص است.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز