بررسی حاشیه های پلمپ ایستگاه های دوچرخه در اصفهان؛

دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان: بحث اصلی ، مبُلغان دوچرخه سواری بانوان هستند/ فعلا به دوچرخه سواران زن کاری نداریم

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۳:۳۳:۵۶
کد خبر: ۱۰۲۱۴۲۰
دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان: بحث اصلی ، مبُلغان دوچرخه سواری بانوان هستند/ فعلا به دوچرخه سواران زن کاری نداریم
از هفته گذشته تاکنون سه ایستگاه ارائه دوچرخه به شهروندان پلمپ شده که تاکنون هیچ ارگان و سازمانی به طور رسمی علت این پلمپ ها را بیان نکرده اند، اما گفته می‌شود تمامی این پلمپ ها با پیگیری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر انجام گرفته است که در این خصوص دبیر این ستاد روز گذشته با انتشار یک توییت شهرداری اصفهان را درخواست کننده پلمپ ها دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ چند ماه و چه بسا چند سالی است مبحث دوچرخه سواری بانوان و ارائه دوچرخه به آنان در استان اصفهان مطرح است که در این خصوص ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر و شرکت خصوصی الیپ، که در حوزه ارائه دوچرخه به شهروندان با داشتن مجوز و قرارداد از سوی شهرداری به فعالیت می‌پردازد، گاها مقابل یک دیگر قرار می‌گیرند، در این خصوص به نظر ‌می‌رسد این امر ناشی از کمبود و شکاف قوانین در کشور است که به تبع آن نارضایتی های عمومی راهم به دنبال داشته است.

در گزارش پیش رو سعی شده  مصاحبه‌های کاملی با دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، مدیر پروژه شرکت الیپ و دیگر سازمان ها انجام شود، تا مسائل و مشکلات پیرامون مبحث دوچرخه سواری بانوان و ارائه دوچرخه به آنان مورد بررسی قرار گیرد.

فعلا به افراد ( دوچرخه سواران زن) کاری نداریم، بحث اصلی رواج دهنگان دوچرخه سواری بانوان هستند

در این خصوص حجت الاسلام و المسلمین احمد عبداللهی نژاد در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: اصل دوچرخه سواری و دوچرخه سواری بانوان هیچ اشکالی ندارد اما دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی است که اشکال دارد، اشکال در این موضوع خود به دوشاخه مربوط می‌شود یک فتاوای مراجع تقلید و دو ابعاد امنیتی این موضوع است.

وی ادامه داد: حدود دوهفته گذشته تصادف منجر به فوت یک دوچرخه سوار خانم در جاده تهران سبب شد، تمامی شبکه های معاند این تصادف را بازتاب دهند، این درحالی است که سالیانه شاهد کشته شدن بیست هزار نفر بر اثر تصادف در جاده های کشور هستیم و مشخص است که به سبب داشتن اهداف پشت پرده، فوت این خانم دوچرخه سوار منجر به حساس شدن شبکه های معاند شد.

رونق دوچرخه سواری در روزهای کرونایی اصفهان

بر فرض این که دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی، مستحب هم باشد، امروز نباید ترویج داده شود

 

دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر در استان اصفهان با اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص دوچرخه سواری بانوان تشریح کرد: در جلسه اخیر ستاد احیا و امر به معروف و نهی از منکر این موضوع را به طور کامل مورد بررسی قراردادیم و به این نتیجه رسیدیم، بر فرض این که دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی، مستحب هم باشد، امروز نباید ترویج داده شود چراکه اهداف پشت پرده‌ای در این خصوص وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نژاد در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ترویج دوچرخه سواری بانوان خبرداد: از شهرداری اصفهان، اداره ورزش و جوانان، NGO ها و گروه های مختلف درخواست شد در این مرحله، به ترویج دوچرخه سواری بانوان نپردازند اما اینکه خانمی در خیابان دوچرخه سواری می‌کند آیا باید به او تذکر داد؟ در جواب این سئوال باید گفت به سبب اینکه هنوز نمی‌داند فعلی که در حال انجام آن است منکر است، امر به معروف و نهی از منکر نسبت به او معنایی ندارد، بنابراین فعلا به افراد کاری نداریم و فقط بحث اصلی جلوگیری از رواج دوچرخه سواری بانوان است، آن هم به سبب اهداف پشت پرده‌ای که وجود دارد.

ارائه دوچرخه به بانوان علت پلمپ سه ایستگاه

در ادامه حسین فتحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان گفت: هفته گذشته اداره اماکن با حضور در سه ایستگاه ارائه دوچرخه، این ایستگاه ها را پلمپ و اعلام کرد با دستور دادستانی و با پیگیری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر، ایستگاه های ارائه دوچرخه پلمپ شده‌اند، که درحال حاضر با پیگیری های انجام شده همچنان حکم ابلاغ به ما داده نشده است اما در صورت جلسه‌ موجود، دوچرخه سواری بانوان علت پلمپ بود.

وی ادامه داد: سه شنبه هفته گذشته که شهردار اصفهان با حضور در مرکز 137 پاسخگوی تلفن های مردمی بود، سوالاتی مبنی بر اینکه علت پلمپ ایستگاه های ارائه دوچرخه چیست از ایشان پرسیده شد، در همان شب، مرکز 137 طی یک تماس تلفنی با شرکت ما علت تعطیلی ایستگاه ها را جویا شد و به آنان گفته شد که ایستگاه ‌ها توسط اماکن پلمپ شده‌اند.

به شهروندان گفتیم علت اصلی پلمپ‌ها چیست!

مدیر پروژه شرکت الیپ تشریح کرد: پس از گفته شدن علت تعطیلی ایستگاه ها به137 ، شهروندان اعراضات خود را به طور مستقیم به شرکت منتقل کردند که این تعطیلی ها تاحدودی موجب بدنامی و به وجود آمدن تبعات اجتماعی برای شرکت الیپ شد که در نهایت به مردم گفته شد، علت اصلی این پلمپ ها چیست.

45

 

شهرداری درخواست پلمپ نداده است

فتحی در خصوص توییت روز گذشته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان پیرامون اینکه شهرداری خواستار این پلمپ ها شده است، گفت: بنده از دفتر شهردار اصفهان، معاونت حمل و نقل و از بخش سرمایه گذاری پیگیری هایی را به عمل آوردم که مشخص شد شهرداری اصفهان هیچ درخواستی مبنی بر پلمپ ایستگاه های ارائه دوچرخه نداشته است.

وی افزود: شرکت الیپ یک قرار داد حقوقی با شهرداری اصفهان دارد و اگر ما به تعهداتمان عمل نکنیم و به تفاهم نرسیم، این قراردادها به مرجع حل اختلاف شهرداری انتقال داده می‌شود نه دادستانی و باید گفت اینکه مفاد قراردادهای ما در دست ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد و از طرفی شخص دبیر این ستاد مسائل را ابهام برانگیز مطرح می‌کند و از سوی دیگر شهرداری منکر ارتباط این پلمپ ها می‌شود، جای سوال دارد که چه کسی باید پاسخگو باشد؟

آقای عبداللهی نژاد از کجا می‌داند ما با وزارت ارتباطات مکاتباتی انجام داده‌ایم؟

مدیر پروژه شرکت الیپ عنوان کرد: سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آقای عبداللهی نژاد از کجا می‌داند ما با وزارت ارتباطات مکاتباتی انجام داده‌ایم و حقیقت این است که مکاتبه‌ای میان شرکت و معاون آقای آذری جهرمی انجام نگرفته و تنها نامه ما به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ارسال شده است.

فتحی یادآور شد: نکته بعدی این است که چرا اخبار و مذاکرات شرکت با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان پیش از اینکه عملیاتی شوند در دستان ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان قرار می‌گیرد و قبل از اینکه شرکت ما هرگونه اقدامی انجام دهد، علیه ما اقداماتی انجام می‌دهند؟

وی اضافه کرد: قرار بر این بود شنبه این هفته مطابق با هفتم تیرماه از سامانه هوشمند جدید شرکت رونمایی کنیم تا خدمات کاملا به صورت اپلیکیشنی صورت پذیرد، در این خصوص یک روز پس از اینکه این خبر به معاونت حمل و نقل و ترافیک داده شد، نامه‌ای از سوی دادستانی دریافت کردیم که از هرگونه فعالیت و اقدامی در این خصوص جلوگیری شود که بازهم جای سوال دارد.

طبق نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه ارائه دوچرخه به بانوان ممنوعیت قانونی ندارد

مدیر پروژه شرکت الیپ در تشریح قرار داد این شرکت با شهرداری اصفهان گفت: در قرار دادی که با شهرداری اصفهان پیرامون خدمات ارائه دوچرخه بسته شد، شرکت الیپ موظف شد تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد و طبق نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه به شماره 3236/7 در تاریخ 26/5/88 ارائه دوچرخه به بانوان ممنوعیت قانونی ندارد.

فتحی در پایان با اشاره به وضعیت کنونی ایستگاه‌های ارائه دوچرخه در سطح شهر خاطرنشان کرد: درحال حاضر سه ایستگاه خیابان حافظ، میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب پلمپ شدند و به مابقی ایستگاه‌ها اخطار شفاهی داده شده است.

در ادامه گزارش شهرام رئیسی رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان، در خصوص جزئیات قرار داد این سازمان با شرکت الیپ به خبرنگار برنا گفت: قرار داد بسته شده با شرکت الیپ تنها مسائل مالی و حقوقی را دربرمی‌گیرد و در خصوص نحوه ارائه دوچرخه به شهروندان در قرار داد موجود چیزی ذکر نشده است.

همچنین روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به نقل از داریوش امانی خاطرنشان کرد: طرف قرار داد شرکت الیپ سازمان سرمایه گذاری شهرداری است و معاونت حمل و نقل و ترافیک یک دستگاه نظارت بر عملکرد دوچرخه سواری در سطح شهر است و شرکت الیپ باید از طریق سازمان سرمایه گذاری اقدام به بررسی مسائل خود نماید.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، گفتنی است از مسئولان شهرداری اصفهان و نهادهای دیگر که در این موضوع دخیل هستند انتظار می‌رود، با روشنگری مسائل ابهام برانگیز در خصوص پلمپ سه ایستگاه ارائه دوچرخه شرکت الیپ را پایان دهند تا از هرگونه قضاوت نا به جا جلوگیری شود.

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما