آمادگی سیمان تهران برای مشارکت در کاهش غبارهای محیطی و بازسازی بقعه متبرک بی بی شهربانو

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۱۱:۳۵:۲۰
کد خبر: ۱۳۷۶۸۲۸
مدیرعامل شرکت سیمان تهران در ادامه با اعلام آمادگی برای حفظ مقبره بی‌بی شهربانو گفت: برای حفظ مقبره بی‌بی شهربانو تا کنون اقدامات مختلفی داشته‌ایم و در راستای حفظ این اثر مذهبی و تاریخی از این پس نیز هر کاری که نیاز باشد انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدعباس حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ری پایتخت سیمان کشور است و نخستین خط تولید سیمان تهران در سال 1335 راه‌اندازی شده و کارخانه سیمان ری نخستین کارخانه تولید سیمان کشور است.

وی افزود: سیمان جزو موادی بود که به کشور وارد می‌شد اما امروز ظرفیت تولید سیمان کشور 88 میلیون تن هست که این منابع عظیم و بهره‌برداری از آن در جهت توسعه افتخار آفرین است و گروه سیمان تهران سهم 13 درصدی در تولید سیمان کشور دارد.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران در ادامه گفت: در مجتمع سیمان تهران در شهرری 5.4 تا 5 درصد از سیمان کشور تولید می‌شود.

حسینی با بیان اینکه امروز 80 درصد صنعت سیمان در کشور بومی‌سازی شده که دلیل اصلی آن به خاطر ظرفیت موجود در شهرستان ری است، ادامه داد: سیمان تهران در موضوعات محرومیت‌زدایی نیز اقداماتی داشته و در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و مراسمات ویژه پای‌کار بوده است.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران با اشاره به نیازهای موجود در روستاهای امین‌آباد و حاجی‌آباد ابراز داشت: اگر کاری بتوانیم در اطراف محل کارخانه سیمان انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد.

948 انفجار 2 دهم ریشتری در کوه بی‌بی شهربانو

حسینی با اشاره به نارضایتی مردم از انفجارها بیان کرد: سیمان تهران در سال گذشته به دلیل کاهش شدت انفجارها 948 انفجار در حد 2 دهم ریشتر داشته در صورتی که در بر اساس قوانین می‌تواند با افزایش شدت انفجار تنها 40 تا 50 انفجار در سال داشته باشد که البته با افزایش هزینه همراه بوده و این اقدام در راستای تأمین رضایت مردم صورت گرفته و این تنها کاری بود که از دست ما بر می‌آمد.

وی با اشاره به انتشار غبار تصریح کرد: خروجی‌های تمامی کوره‌های کارخانه سیمان تهران به صورت آنلاین قابل‌رؤیت است و اصحاب رسانه نیز در صورت درخواست می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

غبار محیطی کارخانه سیمان تهران در حد وسعت کارخانه است

مدیرعامل شرکت سیمان تهران در پاسخ به این مطالبه که غبار خردایش سنگ‌ها تا روستاهای اطراف انتقال می‌یابد گفت: غبار متصاعد شده ناشی از آسیاب در حد انتقال محیطی است که در حد وسعت کارخانه است و امکان انتشار تا روستاهای مجاور را ندارد.

رفع مشکل انتشار غبار محیطی کارخانه سیمان تهران تا 2 ماه آینده

حسینی با تأکید بر اینکه خروجی غبار کارخانه سیمان تهران کمتر از حد استاندارد است افزود: تا به حال خردایش با دستگاه سنگ شکن انجام می‌شد اما برای رفع مشکل انتشار غبار محیطی تا 2 ماه آینده دستگاه آسیاب فکی نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه آلودگی در کارخانه‌ها غیر قابل انکار است تصریح کرد: در بخش هایی از مراحل تولید سیمان غبار محیطی داریم اما معتقدیم به مردم منطقه نمی‌رسد اما به دنبال راهی برای کاهش غبار محیطی در جهت حفظ سلامت کارکنان هستیم و در این راستا تیمی جهت احصا نشتی ها به کار گرفته شدند و تا به حال برای خرید آسیاب فکی 7 میلیارد تومان هزینه شده و در تلاش هستیم تا آلودگی را به حداقل برسانیم.

حسینی ادامه داد: ایجاد فاصله میان کارخانه سیمان و معادن اصلا توجیه اقتصادی ندارد و به صرفه نیست اما با این حال می‌بایست اصول استفاده درست از منابع در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: سهم برداشت از معادن بی بی شهربانو در راستای حفظ آثار تاریخی کوه و کاهش آسیب و کاهش آلایندگی از 80 درصد به 30 درصد رسیده و برای جبران مواد اولیه از سایر معادن برداشت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران در ادامه با اعلام آمادگی برای حفظ مقبره بی‌بی شهربانو گفت: برای حفظ مقبره بی‌بی شهربانو تا کنون اقدامات مختلفی داشته‌ایم و در راستای حفظ این اثر مذهبی و تاریخی از این پس نیز هر کاری که نیاز باشد انجام می‌دهیم.

حسینی بیان کرد: نزدیک به دو هفته است که برداشت‌ها از کوه بی‌بی شهربانو کاهش چشمگیر داشته و انفجارها متوقف شده و همچنین تلاش می‌کنیم تا از آسیب به بقعه جلوگیری شود و از این پس برداشت از معدن نزدیکی بقعه بی‌بی شهربانو فاصله می‌گیرد.

وی ادامه داد: کارخانه سیمان تهران متولی نگهداری و حفظ بقعه بی‌بی شهربانو نیست اما برای حفظ این بنا اعلام آمادگی کردیم و در صورت نیاز با دستگاه‌های متولی همکاری خواهیم کرد.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً به باقی آثار تاریخی کوه بی‌بی شهربانو جهت برداشت سیمان نزدیک نخواهیم شد اما سیمان تهران وظیفه خود می‌داند که از بقعه بی‌بی شهربانو حفاظت کرده و به روستای محروم امین آباد و محله حاجی آباد و در نهایت سایر آثار تاریخی منطقه رسیدگی نماید.

انتهای پیام/

نظر شما